FOTO: Arī Latvija nāk klajā ar iestrādēm bezpilota auto vadības sistēmas radīšanā un sola veidot starptautisku izmēģinājumu trasi

"Google" bezpilota auto

Aizvadītajā nedēļā “Latvijas Mobilais Telefons” (LMT) sadarbībā ar Rīgas Augsto tehnoloģiju izglītības biedrību Biķernieku autotrasē demonstrēja iestrādes bezpilota auto tehnoloģijas izveidē un paziņoja par starptautiskas izmēģinājumu trases izveides plānu Latvijā.

Par automobiļiem, kuros visi braucēji būs tikai pasažieri, tiek nopietni runāts jau teju desmit gadus. Atgādinām, ka ASV tehnoloģiju uzņēmums “Google” autopilota sistēmu izmēģina jau kopš 2009. gada. Pa šo laiku spēkrati ar “Google” bezpilota sistēmu testos ir nobraukuši vairāk nekā 2,7 miljonus kilometru.

"Google" bezpilota auto

“Google” bezpilota auto

Aizvadītais, 2016.gads bija īpaši piesātināts ar ziņām par bezpilota automobiļu izstrādi. Ar šo ideju aizrāvušies ne tikai tādi tehnoloģiju milži kā „Google” un „Intel”, kā arī „Apple”, bet arī vesela virkne autoražotāju kompānijas, tostarp „Ford”, „Audi”, „BMW”, „Mercedes-Benz”, „Nissan”, „Volvo”, “Tesla”, autosistēmu ražotājs „Bosch”, kā arī taksometru pakalpojumu kompānija “Uber” un citi. Ziņas gan reizumis bija visnotaļ diametrāli pretējas. Te tika vēstīts par reāliem izmēģinājumiem satiksmē, te atkal pausts, ka bezpilota automobiļu izstrādes programmas tiek piebremzētas.

Nu arī Latvija cenšas ielekt jau kustību uzsākušajā vilcienā.

Rīgas Augsto tehnoloģiju izglītības biedrība, kurā apvienojušies Elektronikas un datorzinātņu institūts ar jaunuzņēmumu “Pilot Automative Labs”, attīsta autonomo auto tehnoloģiju risinājumus. Savukārt LMT nodrošinās izmēģinājumiem piemērotu sakaru infrastruktūru un attīstīs arī 5G tīklu bezpilota auto vajadzībām.

“Mums jau šobrīd ir iestrādes pašbraucošu auto vadības tehnoloģijai, kas pielāgojama jebkuras markas automašīnai un cita veida motorizētai tehnikai.

Veiksmīgi noritējuši pirmie tehnoloģijas testi. Nākamais solis – izmēģinājumi publiskā vidē, piemēram, atvēlot konkrētu maršrutu, nodrošinot tajā nepieciešamo tīkla infrastruktūru un atbilstošu tiesisko regulējumu, lai nodrošinātu pietiekamu drošības līmeni testiem pilsētas satiksmei pietuvinātos apstākļos,” prezentācijas oficiālajā daļā pauda projekta galvenais virzītājs, Rīgas Elektronikas un Datorzinātņu Institūta pārstāvis Ingars Ribners.

No kreisās: projekta virzītājs Ribners, Satiksmes minstrs Uldis Augulis, ekonomikas minstrs Arvils Ašeradens, CSDD direktors Andris Lukstiņš un LMT prezidents Binde

No kreisās: projekta virzītājs  Ingars Ribners, Satiksmes minstrs Uldis Augulis, ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens, CSDD vadītājs Andris Lukstiņš un LMT prezidents Juris Binde

Prezentācijai nopietnu svaru piešķīra veselu divu valdības ministru – satiksmes ministra Ulda Auguļa un ekonomikas ministra Arvila Ašeradena, kā arī  LMT prezidenta Jura Bindes piedalīšanās. Tieši ministri bija pirmie, kuriem tika atvēlēts Ribnera pavadībā izvizināties „Mazda6” automobilī, kam bija uzstādīta aparatūra, kas nodrošina automobiļa kontrolētu pārvietošanos bez vadītāja iejaukšanās.

Ministru oficiālās uzrunas bija patosa pilnas. Piemēram, „Šodien redzam ļoti spilgtu pierādījumu tam, ka Latvija var! Mums ir entuziasti, izcili prāti, nozīmīgas ambīcijas un vajadzīgā drosme riskēt, parādīt sevi pasaulei… Pirmajam solim jeb testiem īpašās trasēs Latvija jau ir gatava…, ” klāstīja Augulis. Savukārt Ašeradens solīja: “No valdības puses aktīvi atbalstām uzņēmumu centienus investēt inovācijās un novatoriskos risinājumos, lai nestu Latvijas kā viedvalsts vārdu globālajā vidē… esmu pārliecināts, ka Latvijai ir potenciāls kļūt par autonomo auto tehnoloģiju kompetenču centru, arī starptautiskā mērogā.”

Ar bezpilota vadības iekārtām aprīkotā "Mazda6"

Ar bezpilota vadības iekārtām aprīkotā “Mazda6″

Nošaubos, ka mums tiešām ir zinātnieki un tehniķi, kas var, bet kaismīgās ministru uzrunas par atbalstu gan kaut kā ‘nelīmējās’ kopā ar krietni veco, aprūsējušo „Mazda6”, kas tika izmantota prezentācijā. „AutoMedia.lv” vēlāk neformāli, parunājot ar Ingaru Ribneru, noskaidroja, ka tehnoloģija ir tikai izstrādes sākumā. „Var teikt, ka esam iemācījuši mašīnu braukt pa iepriekš ieprogrammētu maršrutu, taču mums vēl daudz darba. Vispirms sistēma jāpapildina ar māku izmantot globālās karšu navigācijas sistēmas, lai izvēlētias maršruts iepriekš nav jāizbrauc. Tad jāliek klāt māka autonomi pārvietoties pastāvīgi mainīgos satiuksmes apstākļos, kur būs citi automobiļi un gājēji. Tad vēl visa nepieciešamā tehniskā iekārta jāiepako tā, lai to varētu uzstādīt jebkurā automobilī. Darba ir daudz. Ceru, ka aptuveni divu gadu laikā mēs varēsim nonākt līdz tiešām reālai satiksmei piemērotam produktam,” sacīja Ingars Ribners.

Raksta autors sarunā ar Ingaru Ribneru (no labās)

Raksta autors sarunā ar Ingaru Ribneru (no labās)

Tikmēr “Google”, piemēram, jau patentējis sistēmu, kura spējīga atpazīst citu transportlīdzekļu ieslēgtos pagrieziena rādītājus. Daži autopilota sistēmu izstrādātāji jau paziņojuši par gatavību pilnībā atbildēt par jebkādām sekām, ko var radīt ar tām aprīkotie automobiļi. Piemēram, šādu solījumu sabiedrībai ir devis “Volvo”, pēc kā ar līdzīgu paziņojumu klajā nāca “Mercedes-Benz” un “Google”. Sērijveida ražošanā tamlīdzīgu tehnoloģiju transportlīdzekļi varētu nonākt jau ap ap 2020.gadu.

Latvijas bezpilota vadības sistēmas prezentācijai varēja sekot tiešraidē vietnē LMT Straume

Latvijas bezpilota vadības sistēmas prezentācijai varēja sekot tiešraidē vietnē LMT Straume

Jāpiebilst, ka

daudzu autoražotāju šodienas sērijveida modeļos jau ir uzstādītas sistēmas, kas būs pilnīgi autonomas vadības automobiļu komponentes.

Latvijā esot izveidota darba grupa, lai nodrošinātu bezpilota auto izmēģinājumus arī kopējā ceļu satiksmē. Esot plānots izstrādāt autonomo auto testu un publiskās satiksmes tiesisko regulējumu, tai skaitā auto pārbūves, sertificēšanas kārtību un nosacījumus dalībai satiksmē, ziņoja satiksmes ministrs Augulis, taču esot nepieciešama arī ceļu infrastruktūras pakāpeniska pielāgošana.

“Tā kā bezpilota auto risinājumu izstrādē mobilajiem tīkliem ir būtiska loma, jāizmanto mūsu tehnoloģiju infrastruktūras līderpozīcijas pasaulē,” uzsvēra LMT prezidents Juris Binde.

Bezpilota auto risinājumi ir mūsdienu ceturtās industriālās revolūcijas viena no aktuālākajām sadzīves inovācijām. Latvija kā bezpilota auto izpētes un testu platforma esot saistoša, ne tikai pateicoties attīstītai infrastruktūrai, bet arī laika apstākļiem, kas ļauj izmēģināt jaunos risinājumus arī ziemas apstākļos un sniegā.