“Renault Clio” ar piektās paaudzes modeli debitēja martā Ženēvas autoizstādē. Nu šīs B segmenta mašīnas tirdzniecībā ir pieejamas jau arī Baltijā. Tādēļ reģiona distributoru uzaicinājums Baltijas auto žurnālistiem uz kolektīvu iepazīšanos nāca tā kā novēloti. Tomēr arī “AutoMedia Latvia” devās uz Poliju raudzībās, jo šādos pasākumos allaž uzreiz var gūt priekšstatu par modeli kopumā nevis tikai par kādu atsevišķu modifikāciju, ko piešķir individuālai izpētei mājas apstākļos.
Dizains
Jāatzīst, ka ar paviršāku skatienu jauno “Clio 5” ir diezgan viegli sajaukt ar priekšgājēju “Clio 4”. Salīdzinājumā ar iepriekšējo paaudžu maiņās redzētajām pārmaiņām, jaunās un 2016.gadā feislifētās mašīnas virsbūves formas ir tik līdzīgas, ka šāds apmulsums var iestāties.
Taču salīdzinot rūpīgāk, atklājas, ka izmaiņu tomēr ir ļoti daudz. Nu piemēram, citādāki bamperi, motora pārsegs ar labi saskatāmiem valcējumiem iepriekš teju gludā ‘vāka’ vietā, citāds priekšējo spārnu salaidums ar jumta balstu, pilnīgi pārstrādātas bagāžnieka durvis un vēl šis tas, nemaz jau nerunājot par labi saredzamām atšķirībām, gan priekšpuses, gan aizmugures gaismas tehnikā. Ražotājs pat uzstāj, ka visas virsbūves detaļas ir pilnībā veidotas no jauna.
Nāksies noticēt. Un galvenais pamats ticībai ir tas, ka “Clio 5” kā pirmais automobilis veidots uz jaunas moduļu platformas, kas apzīmēta kā CMF-B. Tomēr silueta un pat atsevišķu detaļu līdzība ar priekšgājēju ir uzkrītoša. Nu piemēram, sānlogu forma un līnijas teju neatšķiras, kā arī aizmugures durvju rokturi kā iepriekš ‘paslēpti’ loga ailas augšējā stūrī.
Ražotāja pārstāvji ar lepnumu īpaši uzsvēra, ka jaunajā virsbūvē esot izdevies samazināt šķirbas starp atsevišķām virsbūves detaļām. Šādu francūžiem parasti neraksturīgu, tipiski vācisku konservatīvismu dizaina pārvērtības var skaidrot ar to, ka ražotājs ar straujām izskata izmaiņām ir baidījies zaudēt daļu no plašā lojālo klientu loka. Mācās no “Volkswagen”?
Savukārt jaunās mašīnas interjerā no priekšgājēja, kā mēdz sacīt, nav ne smakas. Jauns priekšējais panelis, jaunas ventilācijas atveres, jauni durvju apšuvuma paneļi, jauna stūre, citādas formas mērinstrumentu bloks un teju šokējoša viduskonsole ar milzīgu planšetes skārienjūtīgu ekrānu. Vēl uzreiz acīs krīt priekš mazauto neierasti augstu pacelta vidustuneļa priekšējā daļa ar kā uz postamentu novietotu pārnesumkārbas sviru.
Jaunais “Clio” ir pirmais savā klasē, kur komunikāciju sistēmā izmantots tik pamatīgs ‘televizors’. Tā diagonāles izmēri atkarībā no komplektācijas būs 7,0 vai 9,3 collas! Nez vai pēdējais pat ‘nesit pušu’ zīmola lielos modeļus “Koleos” un “Espace”… Protams, digitālo tehnoloģiju straujais progress ļāvis bez bažām par sadārdzināšanos arī “Clio” apveltīt ar virtuālu mērinstrumentu sekciju, kurai arī pieejami divi izmēri – 7,0 vai 10 collas pa diagonāli. Dārgākajā variantā mērinstrumentu sekcijā var skatīt arī navigācijas kartes, kas ļauj vadītājam vairāk koncentrēties satiksmes plūsmas attīstības vērošanai.
Salona noformējumam paredzēti astoņi krāsu varianti un arī astoņu toņu tumšā laika gaismēnas. Vēl tiek uzsvērts, ka jaunās mašīnas salonā izmantoti kvalitatīvāki apdares materiāli. Un tiešām – gan priekšas paneļa virspuse, gan durvju palodzes un visi durvju paneļi ir no mīkstiem, pēc taustes patīkamiem materiāliem. Arī pirmās rindas sēdekļi ir ar labāku sānu atbalstu un ražotājs norāda, ka ne tik uzpūsti pēc formas, lai vairāk vietas paliktu aizmugurē sēdošajiem.
Tehnika
Arī spēka agregātu pasaulē jaunumu daudz. Iepriekšējos 0,9 un 1,2 litru benzīna motorus varam aizmirst.
Bāzītes Life komplektācijā trīscilindru atmosfēriskais SCe 1,0 litra tilpuma motors ar 65 vai 75 Zs jaudu komplektā ar piecpakāpju manuālo pārnesumkārbu. Augstākajām komplektācijām jau kalpo jaunie 1,0 un 1,3 litru turbomotori, kas apgādāti ar gudrajām tehnoloģijām, tostarp optimizētiem dzesēšanas kanāliem un motora galvā integrētu izplūdes kolektoru. Mazākā trīscilindru motora sniegums 100 Zs un 160 ņūtonmetru maksimālā grieze. Komplektā sešrobu rokas kārba vai X-Tronic variators. Savukārt četrcilindru motors sniedz 130 Zs jaudu un jau 240 Nm, bet tas komplektējas tikai ar septiņpakāpju EDC divsajūgu robotu.
Dīzeļmotoru ziņā izmaiņas sīkākas, jo pieejamais 1,5 litru motors ir tikai uzlabots. Tagad šis Blue dCi aprīkots ar SCR filtru un tātad papildus degvielai, reizumis būs jāuzpilda arī AdBlue urīnviela. 1,5 Blue dCi pieejams divās forsāžas versijās – dCi 85 (85 Zs., 220 Nm) un dCi 115 (115 Zs., 260 Nm) un tiek komplektēts tikai ar sešpakāpju mehānisko kārbu.
Jāpiebilst, ka atkarībā no tirgus stratēģijas dažādos tirgos motoru un pārnesumkārbu piedāvājums var būt atšķirīgs. Tāpat jāpiebilst, ka nākamgad sagaidīsim (cerams, arī Baltijā) “Renault Clio E-Tech”, kas būs pirmais “Renault” izstrādātais hibrīds, kur spēka kompleksā būs 1,6 litru benzīna motors un divi elektromotori.
Kas attiecas uz jaunā “Renault Clio” pārējo aprīkojumu, tad tas ir augstā līmenī. Jau pieminētie digitālie lielie ekrāni un moderni gudra komunikāciju sistēma Easy Link ar viedtālruņu atbalstu. Tāpat elektronisko vadītāja asistentu komplekts Easy Drive, kas ietver automātisko bremzēšanu, gājēju un velosipēdistu atpazīšanu, līniju asistentu, adaptīvo kruīza sistēmu, aklo zonu kontroli, ceļa zīmju atpazīšanu, apkārtskata kameru sistēmu un automātisku parkošanos. Kas no visa pieminētā un arī manis uzskaitīt piemirstā būs pieejams katrā komplektācijā, kas kā papildu aprīkojums, pētiet pie vietējiem “Renault” dīleriem. Savukārt pilnībā ar LED gaismām aprīkota optika kā priekšā, tā aizmugurē paredzēta pat bāzītei Life.
Kas attiecas uz balstiekārtu, tad šeit nekādu īpašu pārsteigumu nav – priekšā standarta McPherson statnes, aizmugurē daļēji atkarīga sija.
Brauciena iespaidi
Dimensijās jaunais “Clio” ir audzis tikai platumā – uzreiz par 6,7 centimetriem, bet garumā pat izdevies par 1,4 cm īsāks un tā garums ir 4048 mm. Arī jumta līnija ir par 8 mm zemāka. Savukārt riteņu garenbāze palikusi par 4 mm īsāka. Toties salonā, pateicoties pieaugumam platumā un optimizētiem priekšējiem sēdekļiem, telpa salona aizmugurē kļuvusi plašāka.
Arī bagāžas telpa ir jūtami augusi. Agrāko 300 standarta litru vietā tagad “Clio” piedāvā 391 litru ietilpību. Ir arī dubultā bagāžnieka grīda. Papildus salonā dažādās vietās vēl ierīkotas slēptuves sīkumiem.
Polijas pilsētas Vroclavas tuvumā rīkotajos izmēģinājuma braucienos “AutoMedia Latvia” izdevās pabraukt ar diviem “Clio”.
Pirmais bija benzīna TCe 100 ar sešpakāpju manuālo kārbu. Gana žiperīgs komplekts, kas bez ‘aizdusas’ tika galā ar vietējo kalnaino ceļu kāpumiem un kritumiem. Motora iespējām un automobiļa svaram adekvāta bremžu sistēma un, par spīti it kā vienkāršajai balstiekārtai, stabila un starp cietību un komfortu labi sabalansēta piekare. Atsaucība stūrei tīkama, bet ne sportiska un visnotaļ minimālas sānsveres straujos pagriezienos. Ļoti parocīgi, pateicoties augstu paceltajam vidustunelim ar kārbas sviru, tagad ir pārslēgt pārnesumus. Agrāk kloķa gals bija jāmeklē krietni zemāk. Uzkrita, ka ļoti garš ir sajūga pedāļa gājiens. Pat pārāk garš, bet gan jau pie tā var pierast.
Izmēģināju arī dCi 115 mašīnu, kas komplektēta ar sešpakāpju manuālo kārbu. Lielāku griezes spēku kalnainajos celiņos varēja sajust un šķita, ka šādos apstākļos dīzelis ir parocīgāks, bet citādi īpašas atšķirības braukšanā nesajutu. Diemžēl neizdevās tikt pie stūres versijai, kur nav jāpārslēdz pārnesumi, jo gribētāju bija daudz, bet atvēlētais laiks īss.
Kopumā glīta, omulīgi braucoša un ļoti labi aprīkota mašīna. Piebildīšu, ka “Clio” ir paredzētas trīs vizuāli atšķirīgas apdares līnijas – standarts, RS Line un pat Initiale Paris ar ādas salonu.
“Renault Clio” līdz šim bija savā klasē vispieprasītākais automobilis visā Eiropā un otrais vispieprasītākais kopumā aiz “VW Golf”. Iepazīstot jauno “Clio 5”, nākas domāt, ka šī tradīcija visticamāk tiks turpināta. Jaunajam “Renault Clio” ir viss, lai savas pozīcijas nezaudētu.
“Renault Clio 5” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms