Piektdien, 12.aprīlī Rīgā, Ķīpsalas izstāžu kompleksā durvis vēra gadskārtējā izstāde „Auto 2019”, kas pēdējā desmitgadē tradicionāli apvieno jaunu vieglo automobiļu ekspozīciju, Tjūninga jeb jaunrades un retro auto sadaļu „Auto Exotica”, kā arī šaurākam speciālistu lokam adresētās servisa lietu un komerctransporta ekspozīcijas. Izstāde būs atvērta visu nedēļas nogali. „AutoMedia Latvia” fotogalerijā, mūsprāt, interesantākie apskates objekti, bet zemāk arī dažas pārdomas par redzēto.
Laikam neesmu izlaidis nevienu izstādi „Auto”, kopš tādas Rīgā vispār tiek rīkotas. Tāds darbs – jānāk. Esmu arī pabijis gandrīz visās agrāk atsevišķi rīkotajās izstādēs „Auto Exotica”. Jā, bija tādi laiki. Agrāk vismaz vienu, vai pat vairākus gadus tika rīkota arī atsevišķa izstāde autosportam. „Ready To Race”, ja nekļūdos to sauca. Ir būts izstādēs arī kaimiņzemēs un pa retam arī kādā no lielajām pasaules izstādēm. Ir ko salīdzināt.
Tādas kvalitātes izstādes kā bija pirms 2008.gada ekonomiskās krīzes Rīgā laikam vēl ilgi nevarēs sagaidīt. Tas ir objektīvi. Tā sauktie treknie gadi, kad gan valsts, gan iedzīvotāji šķiedās ar naudu uz vella paraušanu, protams, atspoguļojās arī jaunu automobiļu pārdošanā. 2007.gadā tika pārdots vairāk nekā 30 000 vieglie automobiļi! Attiecīgi – Rīgas izstāde, kas kādu brīdi pat bija iespraukusies Starptautiskās Autoražotāju asociācijas OICA izstāžu kalendārā, interesanta šķita ne tikai reģionālajiem distributoriem, bet tai uzmanību mazliet pievērsa pat viens otrs ražotājs. Un bija Baltijas mērogam krāšņi auto svētki.
Lai arī nu jau vairāk nekā desmit gadus tāda līmeņa izstādēm būt nav objektīva pamatojuma, jo nav tāda tirgus, nu vismaz kaut kādu svētku sajūtu tomēr gribas. Tad nu lūk, turpinājumā par dažām lietām, kas svētku sajūtiņu radīja un vairoja, kā arī par dažām lietām, kas to atkal nomāca.
Skrupulozi neskaitīju šogad izstādē esošos un neesošos zīmolus, bet izstādes galvenā sadaļa „Auto” šogad man pat patika labāk nekā pērn. Ķīpsalas jaunākā halle bija teju pilna ar mašīnām un visādu satelītu tur bija mazāk. Jau patīkami. Turklāt izstādē bija vairāki auto, kas iepriekš nebija manīti ne tikai Latvijā, bet visā Baltijā.
Kā tāls, bet krāšņs sapnis blakām jau pērn redzētajam krosoveram „Lamborghini Urus” bija novietots vēl jūtami ekskluzīvākais „Aventador SV J”. Baltijā pirmo reizi. Iespaidīgs un dārgs. 770 zirgspēki, 12 cilindri… cena virs 400 tūsktošiem, plānotais ražošanas apjoms vien 963 šādas mašīnas. Neapšaubāmi pērle.
Mazāka, bet arī pērle šāgada izstādē ir jaunā „BMW 8.sērija”, kas tikai pērnā gada vēlā rudenī nonāca ražošanā. “BMW M850i” jaunums ar 530 Zs vērtu V8 turbomotoru gozējas blakām leģendārajai aizvadītā gadsimta 90-to gadu 8.sērijas kupejai.
Pie pērlītēm pieskaitīsim arī izstādes oficiālajā atklāšanas ceremonijā trīs aizklātos automobiļus. Tie ikdienišķāki, bet Baltijā un (vai) Latvijā tika pirmoreiz izrādīti. Jaunā „Škoda Scala”, jaunais „Hyundai i30 Fastback N” un „Toyota Camry Hybrid”. Ejiet aplūkojiet, aptaustiet!
Lai man piedod „Aventador”, bet pat izstādes skaistāko auto uzskatu balto gulbi „Lexus LC”. Arī pasvaigs (2017) eksemplārs un ne vienmēr pat mūsu „Lexus” salonos redzams auto.
Protams, visurgājējs „Burlak” arī piesaista vispārēju uzmanību, lai gan tam atbilstošāka būtu bijusi vieta sadaļā „Auto Exotica”.
Daži vārdi par stendiem. Nudien gribu izcelt „Citroen”. Jaunāko „C5 Aircross” paspējuši izšaut kādu brīdi pirms izstādes, tādējādi laupot pirmizrādes efektu izstādē, „Citroen” ļaudis toties bija parūpējušies par atraktīvāko stendu. Balonu mākonis, miniatūra Eifeļtorņa mulāža, kaut citronu trauks uz letes pie bukletiem. Prieks skatīties, ko var, ja grib, izdarīt salīdzinoši pa lēto, nevis tik uz plikas grīdas sastumt mašīnas. Gaumīgi, ar izdomu un piesaistoši.
“Nissan”, kam arī šāgada izstādei jaunumu nav, vismaz bija atgriezuši vaļā elektrisko “Leaf”. Un katram iespēja ielūkoties, kas tad ‘lacītim’ īsti vēderā.
Arī „Peugeot” komanda vismaz dabiska lieluma lauvu kaut kur bija sarosījusi. Gan bērniem, gan lieliem pieturas punkts… Ko citi? Kā nu kurš, bet lielākoties parasti tirgusplači nevis izstādes stendi, jo – jaunumu nav, knifiņu nav.
Otrajā jeb vecajā hallē starp servisa lietām nudien bija daži interesanti hotrouderi no Somijas, arī mūsu pašu Antīko Automobiļu kluba restaurētie Padomju laika braucamrīki. Taču kopumā, manuprāt, „Auto Exotica” bija vājākā izstādes daļa.
Varbūt arī tādēļ, ka daļai šīs tēmas spēkratu vietas hallē nav pieticis un tie ir „deportēti” uz blakām hallei saslietu telti. Atdalīti un iznāk arī apdalīti kā pastarīši, lai gan daži teltī esošie auto eksemplāri bija visnotaļ interesanti. Taču kopumā eksotikas „Exotica” šķita gaužām maz. Iespējams, armijas tehnikas ekspozīcija ārpus halles bija eksotiskāka…