FOTO: “AutoMedia Latvia” tests: ar Formula-1 sacensībās rūdītiem risinājumiem bruņotais “Renault Megane Grandtour E-TECH” hibrīds

1-Renault Megane E-TECH

Varēja rasties iespaids, ka franču autoražotājs „Renault” aizdomīgi kavējas ar savas modeļu gammas vieglu elektrifikāciju jeb hibridizāciju, lai gan Eiropas Savienības uzstādījumi transporta izmešu samazināšanā nav nekāds jaunums un vairuma zīmolu hibrīdmašīnas lakotus sānus tirdzniecības salonos zibina jau ne tik pirmo gadu. „Renault” pirmie hibrīdi tika pieteikti vien pērn, bet ražošanā un pārdošanā nonākuši tikai šogad. Toties to nu jau ir veseli trīs. „AutoMedia Latvia” iepazīšanos sāka ar izmēros prāvāko – universāli „Megane Grandtour E-TECH”.

Ņemot vērā, cik sen jau „Ranault” izlaiž sērijveida elektromašīnas, lai gan Baltijas tirgos tās tirdzniecībā tika laistas vien šogad, kavēšanās ar hibrīdiem tiešām varēja šķist dīvaina. Taču iepazīstoties tuvāk ar šī ražotāja hibrīdautomobiļu tehniskajiem risinājumiem, redzams, ka

„Renault” nav izvēlējies citu jau iemītu vieglāko ceļu. Viņu hibrīdi savā ziņā ir īpaši.

Kā pirmie publikai tika atrādīti daļēju elektrifikāciju piedzīvojušie mazākais krosovers „Renault Captur” un B segmenta mazauto „Renault Clio”. Turklāt to hibrīdsistēmas vienlaicīgi ir gan līdzīgas, gan atšķirīgas. Abiem pionieriem sekoja „Megane”, bet ir sanācis tā, ka Baltijas tirgos visas trīs mašīnas nonākušas faktiski vienlaicīgi. Kā jau minēts, „AutoMedia Latvia” iepazīšanos bija lemts sākt it kā no otra gala jeb ar pēdējo iznākušo hibrīdauto – kompaktklases „Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid”.

20-Renault Megane E-TECH

Plug-in nozīmē, ka „Megane E-TECH” ir hibrīds ar uzlādes iespēju. Uzlādei var izmantot gan publiskā uzlādes tīkla stacijas, gan mājsaimniecību parasto 230V eletrotīklu. Izlādētu 9,8 kW/h akumulatora bateriju, kas uzstādīta zem „Megane E-TECH” bagāžas nodalījuma grīdas, speciālajās uzlādes stacijās pilnībā pielādēt var trīs stundu laikā, bet no 230V tīkla jārēķinās ar piecām stundām. Lai sasniegtu pēc iespējas lielāku efektivitāti, darbinot tieši spēka kompleksa elektrisko daļu, ieteicams akumulatoru uzlādei izmantot ikkatru iespēju, kad automobilis nav kustībā. Tādējādi 400V akumulatoru baterija vienmēr būs vai nu pielādēta, vai vismaz daļēji pielādēta un attiecīgi auto elektriskās pārvietošanās potenciāls, uzsākot jebkuru braucienu, būs lielāks.

Tiem, kuriem ar loģiku viss kārtībā, vajadzētu būt skaidram, ka no iepriekš sacītā izriet tas, cik spēsiet sataupīt uz elektroenerģijas un benzīna cenu starpības, pēc iespējas vairāk nobraucot tīri elektriskā režīmā.

4-Renault Megane E-TECH

„Megane E-TECH” hibrīdiekārta vismaz teorētiski piedāvā visnotaļ izvērstas iespējas izpausties elektriski. Iekārtā apvienoti veseli trīs motori – 1,6 litru atmosfēriskais benzīna motors, vilkmes elektromotors un vēl starterģenerators, kas arī var pieslēgties palīgā benzīna motoram. Hibrīdautomobiļi ar diviem elektromotoriem nav liels retums, taču „Renault” sistēmai ir īpaša rozīnīte, kādas vismaz pašreiz autoindustrijā sērijveidā nebūs viegli atrodamas.

Runa ir par speciāli šim E-TECH projektam sērijveidā ieviesto automatizēto pārnesumkārbu Multi-mode MMT, kam nav ne pārslēgšanās sinhronizatoru un pat nav klasiska sajūga. It kā konstruktīvi parasta trīs asu mehāniskā ātrumkārba pa tiešo ir pievienota benzīna motoram, bet pārnesumkārbai no otras puses pievienots vilkmes elektromotors. Pārnesumu pārslēgšanos nodrošina elektroniski vadīti tā saukto kulaciņu mehānismi, turklāt elektronika arī saskaņo benzīna motora kloķvārpstas un kārbai no otras puses pievienotā elektromotora griešanās ātrumu. Tādējādi, motoriem pieslēdzoties vai atslēdzoties, kā arī strādājot tandēmā nav jūtami netīkami rāvieni un grūdieni. Pēc „Renault” inženieru aprēķiniem šāds „Renault F-1” sacīkšu komandā izstrādāts un izmēģināts risinājums ļauj izvairīties no jaudas zudumiem un palīdz taupīt degvielu.

6-Renault Megane E-TECH

Esam jau kādu laiku pazīstami ar „Renault” mašīnās pieejamo, elektroniski iestatāmo motora, transmijas un stūres iekārtas darbības izvēlni, kas paredz vismaz trīs atšķirīgus braukšanas režīmus. Tostarp Eco un Sport. Tad lūk, „Megane E-TECH” šī MULTI-SENSE sistēma ir pilnveidota atbilstoši notikušajai daļējai elektrifikācijai. Eco režīmu ir aizstājis Pure, taču tas pieejams tikai tad, ja akumulatoru baterija ir pietiekami uzlādēta, lai nodrošinātu auto kustību tikai ar elektrību. Sport kā jau ierasts, dinamika priekšplānā visam. Savukārt režīms MySense, kā arī Sport papildināts ar E-SAVE funkciju – iespēju nevis izmantot, bet uzkrāt enerģiju akumulatoros. Tā varot akumulatorus uzlādēt līdz vismaz 40%. Starp citu, Pure režīmā iespējams traukties pat ar ātrumu līdz 135 km/h, tātad arī šosejas brauciens iespējams tikai ar elektrovilkmi.

10-Renault Megane E-TECH

E-TECH hibrīdiekārta auto iedarbināšanu un braukšanas uzsākšanu paredz tikai elektriskā režīmā. Tātad bez benzīna motora darbības, kad iekšdedzes motoriem ir vislielākais degvielas patēriņš. Ja ikdienā veicami tikai nelieli attālumi un akumulatori pielādēti, iespējams, tiešām var iztikt bez benzīna dedzināšanas. Pilsētas apstākļos tiek solīta gaitas rezerve līdz 65 kilometriem, bet kombinētā režīmā līdz 50 kilometriem.

3-Renault Megane E-TECH

Ja vēro „Megane E-TECH” mērinstrumentu displeju, kļūst skaidrs ne tikai pēc izjūtas, ka elektrojaudas piešprici auto nezaudē arī tad, kad baterijas resurss tiek rādīts pat 0 km jeb aktivizēta elektroenerģijas uzkrāšanas funkcija E-SAVE. Tad, benzīna motoram, visticamāk, talkā nāk pieminētais starterģenerators un auto nevienā brīdī nezaudē tīkamo hibrīda dinamiku. „Megane E-TECH” starta dinamika ir 9,8 sekundes no 0 līdz 100 km/h. Benzīna motora jauda ir 91 Zs, bet vilkmes elektromotors sniedz 66 Zs jaudu. Hibrīdiekārtas kopējā jauda tiek rēķināta 160 Zs.

„Megane E-TECH” tehniskajos datos norādīts, ka kombinētais fosilās degvielas patēriņš pēc jaunās Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures (WLTP) metodikas ir tikai 1,3 -1,6 litri uz 100 km.

18-Renault Megane E-TECH

„AutoMedia Latvia” ar pilnu 39 litru ietilpības benzīnbāku un uzlādētu akumulatoru, veicot vēl vienu papildu pilnu uzlādi ekskursijas laikā Cēsīs, spēja nobraukt 632 kilometrus. Iznāk, ka bijām tērējuši ap 5,5 litriem benzīna uz 100 km. Izšķērdīgi dinamiski nebraucām. Arī speciāli neknauzerējāmies. Kā panākt ražotāja solītos mazāk nekā divus litrus jeb vismaz kaut ko tuvāk tam nekā iznāca mums? Laikam jau tā, kā šī materiāla sākumā tika norādīts –  galvenokārt maksimāli cenšoties izmantot E-TECH elektrisko potenciālu, lādējot akumulatorus pie katras iespējas, kā arī tomēr piemērojoties citādai hibrīdauto izmantošanai. Piemēram, vairāk braucot pilsētas satiksmē, jo ievērojām, ka pat ar faktiski ‘sausu’ akumulatoru, caurbraucot apdzīvotas vietas un lieki neakselerējoties, „Megane E-TECH” tās izbrauca tikai ar elektrību.

14-Renault Megane E-TECH

Jāpiebilst, ka pašlaik tikai universālim „Grandtour” no „Megane” klāsta ir piešķirta arī E-TECH hibrīdiekārta. Kas attiecas uz komfortu un ietilpību, tad salīdzinājumā ar citiem „Megane” universāļiem, kaut kas citādāk E-TECH ir tikai bagāžniekā. Bagāžnieka tilpums samazinājies līdz 389 ierasto 449 litru vietā, jo telpas pagrīdi tagad aizņem akumulatora baterija un uzlādes aprīkojums.

Ja neņem vērā pašreiz pieejamās akcijas cenas, tad „Megane Grandtour E-TECH” nopērkama par cenu sākot no 30 420 eiro, bet parasts „Megane” universālis ar 115 Zs benzīna motoriņu maksā sākot no 19 250 eiro. Tad nu rēķiniet, cik un kā brauksiet un cik gala beigās izmaksās tīkamā E-TECH ikdienas dinamika, ļoti plūdenā gaita un salīdzinoši daudz biežāk teju nereāls klusums salonā. Tomēr ņemot vērā E-TECH uzlādējamā hibrīda iespējas, ceha līdzīgas ietilpības hibrīdu konkurencē nebūt nav zemē metama.

“Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid” vērtē Ainārs Zariņš*






– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

Birkas: