FOTO: “AutoMedia Latvia” tests: Jaunais čehu mazformāts – “Škoda Fabia 2022”

1-Škoda Fabia_15.01.2022

Eiropā varenās „Volkswagen Group” čehu atzars „Škoda Auto” pērnā gada vidū prezentēja visam koncernam nozīmīgā B segmenta jauno „Fabia” modeli. Jau ceturto ar šādu nosaukumu. Elektromobilitātes histērijas apstākļos „Fabia” neko tanī virzienā nepiedāvā! 2022.gada janvārī jaunās „Škoda Fabia” sasniedza arī Baltiju. „AutoMedia Latvia” priekšstatu par čehu jaunumu guva ar „Fabia 1,0 TSI DSG-7”.

Mazi automobiļi vidējam Latvijas iedzīvotājam joprojām šķiet maz pievilcīgi. Tas pamatīgi iesakņojies no šķietami tālajiem 90-jiem gadiem, atšķirībā no, piemēram, daudz pragmatiskāk domājošiem igauņiem. Pērn B segmenta tirgus daļa Latvijā pārdoto jauno vieglo pasažieru auto kopējā katlā attiecībā pret 2020.gadu pēc AA* datiem veidoja tikai 6,6% no kopējā apjoma. Kamēr prāvākie C segmenta jeb kompaktklases spēkrati aizņēma 14,5%, bet bagātāko ražu ievāca kopā visu izmēru apvidnieki un krosoveri – gandrīz 57%.

38-Škoda Fabia_15.01.2022

Jautāsiet, kur tad tas ievadā piesauktais „Fabia” nozīmīgums? Redz, turīgā Vakareiropa, kas nodrošina vecā kontinenta jaunu mašīnu noieta lauvastiesu, joprojām, arī neskatoties uz krosoveru invāziju, pret B izmēra automobiļiem izturas ar cieņu. Jā, arī Eiropa kopumā ir pavilkusies uz džipveidīgajiem, kas pēc ACEA** datiem 2020.gadā veidoja 40% no tirgus, bet Mazā klase (A+B) no visiem pārdotajiem pasažieru auto tik un tā bija 26%, kas ir vairāk nekā 2,5 miljoni vienības! „Fabia” līdz šim aiz „Octavia” ir otrais visu laiku veiksmīgākais „Škoda” modelis (pērn Vācijā vien 18 070 pārdoti auto) un attiecīgi – viens no zīmola balstiem.

35-Škoda Fabia_15.01.2022

Mazliet par situāciju B segmentā… Baltijā no aprites pagaidām ir izkritis koncerna prestižākais rads „VW Polo”, taču gan jau dzīz parādīsies jaunais „Polo 2022”, kas jau ir pieejams, piemēram, Vācijā. Ierindā arī pie mums joprojām ir un būs Spānijas atzara modelis „Seat Ibiza”. Eiropā iepriekšējā „Fabia” tik un tā ir spējusi piesaistīt no 100 līdz 150 tūkstošiem pircējus ik gadu. Un tas cīņai ar francūžu, korejiešu un japāņu konkurentiem priekš koncerna ir nozīmīgi.

Par jauno „Fabia”

Tā ir pamatīgi izaugusi izmēros un vairs nemaz nav maza mašīnīte. Tā ir par 11 cm garāka un par 4,8 cm platāka nekā priekšgājēja. Arī

riteņu garenbāze, kas lielu tiesu nosaka ērtības otrajā rindā sēdošajiem, ir pastiepta par 9,4 cm garāka.

Jaunā „Fabia” ir 4,11 m gara un 1,78 m (bez spoguļiem) plata. Salīdzinājumam – garāka par agrāko C segmenta etalonu „VW Golf III” un gandrīz tik pat gara kā „Golf IV”.

Basketbolisti, protams, sajūsmā nebūs, taču ļaudis ar augumu 1,75 – 1,8 m bez mokām var sēdēt kā priekšā, tā arī aizmugurē. Hečbeka standarta bagāžas telpas ietilpība ir 380 litri. Neesmu pārbaudījis, bet škodisti apgalvo, ka tas esot labākais rādītājs šīs klases modeļiem.

16-Škoda Fabia_15.01.2022

„Škoda” sauklis jeb devīze jau ilgāku laiku ir Simply Clever, kas tulkojas kā: vienkārši gudrs, bet pēc būtības nozīmē – vienkārši gudri risinājumi, kas atvieglo auto lietotāja ikdienu. Par nepārspētu klasiku jau sen ir kļuvis vadītāja durvju nišā līdzi dotais saliekamais lietussargs. Vēl ir ledus skrāpis un nu arī riepu protektora mērītājs. It kā sīkumiņi, bet noderīgi un tādēļ patīkami. Taču Simply Clever nenozīmē tikai pieminētos niekus, bet galvenokārt pārdomātus, autolietotāja ērtības uzlabojošus salona un bagāžas telpas iekārtojuma risinājumus. Salonā tas nozīmē ērtas nišas, kabatas un plauktiņus ikdienā lietojamiem priekšmetiem, bet bagāžniekā dažādus mantu fiksācijas risinājumus, tostarp citos auto neatrodamus. Jaunās „Fabia” bagāžniekā, piemēram, pirmo reiz modeļa vēsturē ir pieejama dubultā grīda.

6-Škoda Fabia_15.01.2022

Vēstot par ceturtās paaudzes „Fabia”, vārdu savienojumu pirmo reiz nākas lietot ļoti bieži. Pilns uzskaitījums aizņemtu pārāk daudz rakstu zīmju. Minēšu tikai dažas lietas: braukšanas joslu uzturēšanas asistents, automātiskā novietošana stāvvietā, ceļa zīmju lasītājs, pakotne Travel Assist, vadītāja puses sānu spoguļa pašaptumšošanās funkcija, telefona bezvadu uzlādes vieta, līdz pat 9,2 collas liels multimediju ekrāns, kalnā braukšanas kustības uzsākšanas asistents utt.

13-Škoda Fabia_15.01.2022

Viss tas padara jauno „Fabia” tik tehnoloģiski bagātu, cik nu „Škoda” uz šo brīdi laikam ir spējīga. Šobrīd kā hronoloģiski jaunākais modelis, jaunā „Fabia” pieejamā aprīkojuma ziņā dažviet pat pārspēj prāvākos un prestižākos radus. Protams, visa bagātība nav pieejama kā standarts un arī ne zemākā ranga komplektācijās, ar to jārēķinās.

Tehnika un dizains

Kā jau minēts ievadā, jaunā „Fabia” pa savam ir nu jau rets, gribas pat teikt, ortodoksāls moodelis. ES diktētajā transporta elektrifikācijas uzvaras gājienā tā piedalīties negrasās. Ražotājs par to neko nevēsta, cīņām EV lauciņā paredzot citus „Škoda” modeļus. Nav paredzēts pat visvienkāršākais jeb ‘maigais’ (mild) hibrīds. ‘Zaļo’ nīstie dīzeļdzinēji no „Fabia” gammas pazuda jau iepriekšējās paaudzes laikā. Tātad, jābrauc ar benzīnu.

Bāzes komplektācijai Active paredzēti divi dzinēji – trīscilindru 999 cmᵌ tilpuma atmosfēriskais MPI ar daudzpunktu degvielas iesmidzināšanu, kam pīķa jauda 80 Zs, kā arī tāda pat tilpuma TSI turbodzinējs ar 95 Zs jaudu. Abi bez variantiem komplektācijā ar piecpakāpju manuālo pārnesumkārbu. Turbīnnieka 110 Zs versija tiek komplektēta jau ar sešpakāpju roķeni jeb DSG septiņu pakāpju robotu, kas nozīmē labās rokas brīvību. Šādas mašīnas pieejamas Ambition un Elegance kompletācijās. Savukārt jaudas ziņā (150 Zs) par topversiju uzskatāmais 1,5 litru TSI dzinējs paredzēts tikai ar DSG-7 un Elegance.

48-Škoda Fabia_15.01.2022

Vēl gan būšot, visdrīzāk limitēta, sportiska Monte Carlo versija, kas dēļ atšķirīgas ārējās apdares būs maķenīt garāka par standarta „Fabia”. Kas lācītim vēderā, ražotājs pagaidām nepauž. Bet gan jau tas pats 1,5 TSI, tik vabūt ar saskrūvētu jaudu. Kas attiecas uz piekarēm, tad par 310 EUR piemaksu sportiskāku piekari nekā standartā var pasūtīt jebkurai „Fabia”. Savukārt tikai Ambition versija ar 540 EUR piemaksu var iegūt krietni sportiskāku interjeru – sporta priekšējos sēdekļus, multistūri, pedāļu metāla uzlikas un salona apdares dekorus.

15-Škoda Fabia_15.01.2022

Interesanti, ka „Škoda” par 40 EUR piemaksu piedāvā uzstādīt 50 litru benzīna tvertni. Jaunajā modelī, lai mazinātu kopējo auto svaru, standartā ir 40 litru tilpums, atšķirībā no priekšgājējas 45 litru tvernes. Starp citu, pateicoties šai un gan jau citām viltībiņām, bet galvenokārt modulārajai platformai MQB-A0, par spīti pieaugumam izmēros, par spīti ievērojami augušajam aprīkojumam, „Fabia” svars, modeļa nomaiņas rezultātā, teju neesot mainījies. Tā apgalvo ražotājs. Tam vajadzētu pozitīvi atsaukties uz degvielas patēriņu.

Jaunās „Fabia” izskats var patikt, var arī nebūt simpātisks. Gaumes lieta. Dizains ieturēts jaunāko modeļu korporatīvajā stilā. Attiecīgi – uzkrītošām visu virsbūves paneļu šķautnēm bagāts. Ar efektīgu gaimas tehniku apveltīts. Slaidāku siluetu nekā bija, tādēļ izaicinošāks. Ja gribat, sportiskāks. Proporcionāli veidots. „AutoMedia Latvia” jauno „Fabia” atzīst par gana pievilcīgu automobili.

7-Škoda Fabia_15.01.2022

Virsbūves slaidums pavisam noteikti atsaucas uz degvielas patēriņu. „Škoda” lepojas, ka jaunā modeļa aerodinamiskais koeficients Cd ir 0,28 pret priekšgājējas 0,32. Taču tas nav tikai slaido līniju nopelns. Pienesumu devusi arī aktīvo aizvaru uzstādīšana priekšējā bampera restē. Aizvaru darbību regulē elektronika. Aizver, ja dzinēja un salona dzesēšanai svaiga gaisa pietiek. Pie šosejas ātruma 120 km/h šie aizvari ļaujot ietaupīt 0,2 l benzīna katros 100 kilometros, apgalvo „Škoda”.

Braukšanas pieredze ar 1,0 TSI DSG-7

Brauc jaunā „Fabia” patiešām labi. Pat bez pieminētās sportiskās piekares, kas samazina standarta klīrensu no 138 līdz tikai 123 mm, uz dažāda seguma turas lieliski, precīzi klausa stūrei un kaitinoši nedrebina arī uz lauku ceļiem.

„Fabia” gaita un uzvedība uz ceļa rada iespaidu, ka esi lielākas klases mašīnā.

Jāpiebilst, ka vēl ir iespējama arī slikto ceļu piekare – klīrenss 132 mm.

Mazā dzinējiņa (110 Zs) maksimālā 200 Nm grieze, kas piejama diapazonā no 2000 līdz 3000 apgriezieniem, ir gana pietiekami ikdienas braukšanai. Pat sīkiem prieciņiem, lai gan muguru sēdeklī neiespiež. Līdz simtiņam auto ieskrienas 9,9 sekundēs. Spēj pārsniegt ātrumu 200 km/h. Nepietiek? Mums pietika.

49-Škoda Fabia_15.01.2022

Nedēļas nogalē pa šosejām, grantenēm un sīkiem lauku celiņiem norullējām gandrīz 570 km. Auto salonā atgriezām ar vēl gandrīz pusē pilnu bāku (50 l). Neārdījāmies, negonkojām, braucām. Pilnīgi precīzu aprēķinu nav, bet lēšu, ka vidēji „Fabia” tērēja ne vairāk par 6 litriem uz simtiņa. Tā kā tehniskajos datos solīts. Tas negadās bieži.

Vienīgais, ko gribas pieminēt no minimāli kaitinošā ir Start/Stop sistēmas darbība. Katra iedarbošanās bija sajūtamāka vairāk nekā gribētos, bet tas laikam jāpieņem kā nodeva trīscilindru tehnoloģijai. Galu galā, ārpus pilsētas var viegli atslēgt.

36-Škoda Fabia_15.01.2022

Salons ērts, sēdekļi stingri, augumu labi aptveroši. Lai gan apdares plastmasu kvalitāte „Polo” gan jau būs ausgtāka, patika detaļu nostrādātība. Feins knifiņš ir reljefā iegrieztais uzraksts Fabia abpus mērinstrumentu paneļa. MicroUSB pieslēgvietas pat nesaskaitīju, taču pat daudz, tostarp speciāla vieta pie atpakaļskata spoguļa videoreģistratoram. Simply Clecer – pārdomāti, lai vads nekarājas vēstikla un attiecīgi vadītāja skata zonā. Uzmanību pievērsa arī prāvās lampiņas sānskata spoguļos, kas mirgodamas brīdina par aklajā zonā iebraucošu auto. Vairumam mašīnu tie mirgotāji ir maziņi.

Teju žēl, ka ES atgāzu normu žņaudzošajās spīlēs tomēr pazūd „Fabia” ar universāļa virsbūvi. Jaunajai vairs vagona nebūs. Tīkotāji pie dīleriem līdz 2023.gadam var vēl interesēties par līdžinējo „Fabia Combi”, lai gan no LV interneta vietnēm tā jau pazudusi.

Cenas uz izvēle

Jaunās „Fabia” cenas sākas no 14 500 EUR par Active ar kuslāko motoru, metāla riteņu diskiem, mazāko 6,5 collu krāsaino centrālo displeju (tomēr skārienjūtīgu) un analogo mērinstrumentu sekciju. Standarta LED gaismas priekšā jau būs. Par Bi-LED jāpiemaksā. Atmiņā nāk, ka savulaik drusku lielāku un savam laikam labi nopakotu C segmenta „Ford Focus” pirku par 15 500 EUR. Taču manam „Focus” nebija pat puses no tagadējās „Fabia” vadītāja palīgsistēmām, kas tai nu ir standartā. Kopējā tendence ir tāda, ka jaunu auto cenas lēnām no paaudzes uz paaudzi aug. Gribat dzīvot jauno pasaulē, jāsamierinās.

21-Škoda Fabia_15.01.2022

Ļoti pieklājīgi ekipētu Ambition, turklāt ar ņipro 110 Zs TSI un sešrobu gaņģeni var iegūt no 17 300 EUR. DSG liks piemest vēl pusotru tūkstoti. Un tad jau sāk šķist padārgi priekš mazās klases. Līdzīga Elegance jau pārlec 20 tūkstošiem. Ar papildu aprīkojumu labi nopakotais testa auto maksāja 26 640! Un tie vēl nav griezti! Vēl jau ir 1,5 TSI ar DSG. Īsti pat negribas zināt, cik maksās Monte Carlo līnija. Njāaa…

Labi, bez panikas! Kas notiek koncerna ietvaros? Jaunais „Polo” Vācijā tikai sākas ar 19 345! „Ibiza” pie mums sākas ar 15 900. Kas notiek citu spētāju nometnēs? Par „Peugeot 208” prasa no 17 000 EUR, par „Renault Clio” no 14 490. Ko piedāvā korejieši? Brālīši „Kia Rio” un „Hyundai i20”abi sākot no 13 490. Un Japāna? „Toyota Yaris” sākas no 14 900. Eiropas „Ford” atbild ar „Fiesta”par 17 047 (ja nav kāda akcija). Nu nemaz nav tik slikti kā sākumā likās. Īpaši ņemot vērā, ka vairums no konkurentiem pavisam noteikti zaudē ietilpībā un, kā vecāki modeļi, domājams arī iespējās.

Nobeigumam…

Vecās pasausles galvenā konkursa Car Of The Year 2022 finālistos jaunā „Fabia”nav iekļuvusi. Taču tur vairs teju nav ortodoksālo auto. Pieci no septiņiem finālistiem ir tīri elektriķi, viens hibrīds un tikai viens, šķiet, parasts auto, kam kā modelim tomēr ir pat divas hibrīdversijas un nākotnē apsolīts arī tīrs EV.

Pieļauju, ka nākamā gada nacionālajos konkursos Baltijas valstu žūrijas tik radikālas joprojām nebūs. Un „Fabia” varētu būt vismaz starp finālistiem. Pelnījusi, domāju, ir. Vēl jāpiebilst, ka jaunā „Fabia” atzīstams par drošāko automobili savā klasē drošības ziņā. Virspusējais EuroNCAP*** pieczvaigžņu reitings ir daudziem, bet, papētot detalizēti, radzams, ka „Fabia” avārijās nodrošinās vislabāko aizsardzību.

*AA – Auto Asociācija

**ACEA – European Automobile Manufacturers’ Association

***EuroNCAP – European New Car Assessment Programme

“’Skoda Fabia 1,0 TSI (81 kW) DSG-7 Elegance” vērtē Ainārs Zariņš*

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

Birkas: