Vērojot franču autoražotāja „Renault” krosoveru līnijas attīstību, nākas spriest, ka vēl nesen francūži šķietami slinki izmantoja iespēju, ko sniedza alianse ar Japānas partneriem „Nissan”. Ja pirmais uz kopējas platformas bāzētais ar „Nissan X-Trail” radniecīgais krosovers „Koleos” parādījās „Renault” piedāvājumā jau 2007.gadā, tad dižpārdokļa „Nissan Qashqai” līdzinieks „Renault Kadjar” tika izlaists vien 2015.gadā, kad „Qashqai” jau gatavojās svinēt desmitgadi. Toties tā saukto pusmūža facelift francūži savējam pamanījās veikt jau pērnā gada nogalē.
Izskatās pēc tādas kā steigšanās, jo kopš „Kadjar” ražošanās sākuma bija pagājuši vien knapi pilni trīs gadi. Taču steigas iemeslus var saprast. Tehniski analogais „Qashqai” Eiropā ir sava segmenta pārdotākais krosovers, kas arī otrajā paaudzē savu franču radinieku ar atšķirīgo dizainu pēc pārdošanas rezultātiem apsteidza krietni vairāk kā divkārt. Piebildīsim, ka Latvijā šī proporcija par labu „Nissan” ir vēl graujošāka. Turklāt 2013.gadā startējušais otrās paaudzes „Qashqai” atjaunotās versijas mašīnu izlaida jau pēc 2017.gada Ženēvas autošova. Jāķer ciet…
Nav gan tiesa, ka „Kadjar”, kā mēdz teikt, ‘neaizgāja’. Pirmsfeislifta mašīnas dažādos pasaules tirgos atrada nepilnu pusmiljonu pircējus, tādēļ „Renault” noteikti cer, ka pērnā gada nogalē veiktie uzlabojumi dos jaunu grūdienu pārdošanas rādītāju uzlabošanā.
Lai lūkotu, kas tad mainījies 2019.modeļu gada „Renault Kadjar” mašīnā, „AutoMedia Latvia” tika atvēlēts sēsties pie stūres automobilim, kas komplektēts ar jauno 1,3 litru tilpuma benzīna turbomotoru, ko nesen jau bijām izmēģinājuši „Renault” grupas budžeta zīmola krosoverā „Dacia Duster”.
Dizains
Facelift kosmētiskie uzlabojumi auto dizainu kardināli nemaina un „Kadjar” nav izņēmums. Faktiski jau tas ir tas pats automobilis, ko pasaule ieraudzīja pirms trīs ar pusi gadiem, tikai salīdzinājumā
nu “Kadjar” izskatās tāds kā uz balli uzcirties.
Vairāk ir hroma apdares detaļās, tostarp radiatora restē, bet jo īpaši uzkrītoši ar hromu iezīmētas miglas lukturu ligzdas. Mazāk uzkrītoša ir plastmasa izmainītās formas priekšējā bamperī un smukāki mazie lukturīši aizmugures bamperī. Plus vēl visjaunākajam zīmola stilam atbilstoši platāk pavilkts radiatora restes smaids un plašāk izmantotas LED tehnoloģijas automobiļa gaismas tehnikā, tostarp flagmanim „Koleos” piemītošie C-veida dienas gaitas gaismu loki.
Konceptuāli nav pārmainījies arī salons, taču priekšējā paneļa centrā parādījies krietni platāks (7 collas) skārienjūtīgs uzlabotās multimēdiju sistēmas R-Link 2 ekrāns. Sistēma tagad nodrošina arī pilnu viedtālruņu integrāciju, tostarp bezvadu lādēšanu. Pavisam pārmainījies ir klimata regulēšanas sistēmas dizains. Visa vadība un arī informatīvais atspoguļojums integrēts trīs prāvās apaļās viegli grozāmās pogās. Arī elektriski vadāmo logu un spoguļu vadības bloks ir citādāks. Agrāko atdalīto sekciju vietā uz elkoņbalsta ir viena kopēja.
Izklausīsies ļoti subjektīvi, bet šķita, ka arī priekšējie sēdekļi tagad apveltīti ar labāku auguma sānu atbalstu nekā agrāk.
Tehnika
Līdzīgi tādiem modeļiem kā „Scenic”, „Captur” un „Megane”, kā arī jau pieminētajam „Duster” un citiem „Dacia”, arī „Kadjar” ticis pie jaunā, kopā ar „Mercedes-Benz” izstrādātā Energy sērijas 1,3 litru benzīna turbomotora, kas divās jaudas versijās uzreiz aizstāj gan ne visai veiksmīgo (skat. materiālu par „Duster”) 1,2 litru TCe, gan arī 1,6 litru TCe.
Jābilst, ka „Kadjar” gadījumā jaunais motors ir ar mazliet citādiem rādītājiem nekā bija „Duster”. Francūzim atšķirībā no rumāņa mazākā jaudas versija ir nevis Tce 130, bet gan Tce 140. Savukārt lielākā ir nevis Tce 150, bet Tce 160. Attiecīgi „Kadjar” ar to pašu motoru ir mazliet jaudīgāks nekā „Duster” un arī mazākais „Renault Captur”. To var skaidrot ar to, ka „Kadjar” ir smagāks. Tiesa, atšķirība nav nozīmīga un Tce 140 gadījumā griezes moments pat ir tāds pats kā bija Tce 130 – 240 Nm.
Kā šī aizvietošana atsaukusies uz oglekļa dioksīda izmešiem? Vecais 1,2 Tce pat bija par dažiem gramiem tīrāks nekā jaunais Tce 130 (134 g/km), bet salīdzinājumā ar veco 1,6 Tce jaunais Tce 160 (134 g/km) ir tieši līdzvērtīgs. Interesanti, ka abas jaunās mazliet jaudīgākās versijas dinamikas vingrinājumā 0-100 km/h zaudē priekšgājējiem dažas sekundes desmitdaļas.
Izmaiņas ir skārušas arī dīzeļmotoru piedāvājumu. Atcerēsimies, ka globālā „Volkkswagen” dīzeļgeitas skandāla ēnā krietni klusāk un lokālāk 2016.gadā noritēja „Nissan” izmešu skandāliņš Dienvidkorejā un arī Lielbritānijā. Tiesa, „Renault” tas neskāra, taču pieminētajā jampadracī ar dīzeļmotoru izmešiem bija ierauts tieši „Kadjar” tehniskais donors „Qashqai”.
Modernizēts ir zināmais 1,5 litru (113 Zs) motors, kas no dCi 110 tagad pārvērties par dCi 115 un ir par 5 Zs jaudīgāks. Savukārt vēl senākā 1,6 litru dCi 130 vietā ir ieviests jauns 1,8 litru tilpuma Blue dCi 150. Bet bez izmaiņām palikusi spēka pārvades agregātu līnija. Tāpat kā pirms facelift, „Kadjar” tiek komplektēts vai nu ar sešpakāpju manuālo, vai sešpakāpju divsajūgu EDC robotu.
Atzīstamā „Nissan” pilnpiedziņas sistēma tāpat kā agrāk paredzēta vien jaudīgākajai dīzeļa modifikācijai – tātad Blue dCi 150, bet tikai ar manuālo pārnesumkārbu.
Interesanti, ka Krievijā un vēl dažos postpadomju tirgos atjaunotais „Kadjar” nemaz nebūs. To aizvieto pavisam cits modelis, kas savukārt netiek pagaidām piedāvāts nekur Eiropas savienības zonā. To sauc „Renault Arkana” un tam ir visnotaļ pievilcīga kupejveida virsbūve.
Kā brauc “Kadjar 1,3 TCe 140 EDC”?
“AutoMedia Latvia” izmēģinājuma braucienam saņēma priekšpiedziņas “Kadjar” ar 1,3 litru motora TCe 140 versiju izpildījumā ar automātiski strādājošo EDC divsajūgu robotizēto pārnesumkārbu.
Ikdienas lietošanai absolūti pietiekama komplektācija, it īpaši, ja manuālā slēgšanās vairs nav aicinājums. Mums gan šķiet, ka EDC domā un rīkojas mazliet gausāk nekā populārais “Volkswagen” analogs DSG. Vispamanāmāk tas ir, kad pēc braukšanas uz priekšu, pārnesumu izvēles svira tiek pārvietota pozīcijā R, lai braukt atpakaļgaitā. Bet citādi pārnesumu attiecības pret motora iespējām ir piemeklētas visnotaļ adekvāti.
Pats motoriņš darbojas raiti, bet par sportisku to nosaukt nevar. Taču arī par lēnīgu to saukt nevar. Ieskrējiens no 0 līdz 100 km/h ‘pēc papīriem’ tiek veikts 10,4 sekundēs. Arī stūres iekārtas regulējums tomēr vairāk piemērots miermīlīgai braukšanai.
Mums ne visai patika braukšana pa grants ceļiem. “Kadjar” piekare ir jūtīga pret ‘trepi’ un arī ne tik sarežģītiem ceļa nelīdzenumiem. Sitieni pa piekari un trokšņi jūtami visā salonā. Mūsu testa auto gan bija aprīkots ar visnotaļ lieliem 18 collu riteņiem, bet riepu izmērs bija pietiekami saprātīgs – 215/55 R18. Mazāki riteņi un riepas ar vēl augstāku sānu profilu varbūt ko līdz.
Tā kā mūsu rīcībā bija priekšpiedziņas mašīna, bezceļu izaicinājumos doties atturējāmies, bet fotogalerijā redzēsiet, ka tik un tā pabijām vietās, kur ar parastu ielas mašīnu nebrauktu. Ceļojot galvenokārt pa Vidzemes ceļiem mēs nobraucām 900 kilometrus, iegūstot vidējo degvielas patēriņu 7,0 litri uz 100 km. Visnotaļ pieņemami.
Komforts, drošība un cenas
Komforta un izklaides sistēmu ziņā atjaunotais “Kadjar” ir līmenī – konkurentiem ceļu šai ziņā negriezīs. Arī ar drošības standartiem viss kārtībā. Viss būtiskākais un aktuālākais šajās jomās ir pieejams vai nu jau standarta komplektācijās jeb par atsevišķu samaksu.
Tiesa, grūti izskaidrot, kamdēļ ražotājs „Kadjar” joprojām atstājis bez elitārā izpildījuma komplektācijas Initiale Paris, kas tik eleganti izskatījās „AutoMedia Latvia” iepriekš izmēģinātajam „Espace”. Varētu padomāt, ka tādēļ, lai izmēros lielākos un attiecīgi prestižākos modeļus nošķirtu no tautai naudas izteiksmē tuvākajiem, jo Initiale Paris uzreiz saskrūvē cenu. Vai salīdzinoši dārgs, turklāt uz prestižu nepretendējošs „Renault” kādu šeit interesē?
Taču šī loģika nedarbojas, jo Initiale Paris „Renault” ir ieviesis pat mazuļiem „Clio” un „Captur”. Runā gan, ka „Kadjar” griesti būšot nevis Initiale, bet gan Black Edition. Taču kā tas izskatīsies un cik maksās, pagaidām īsti nav skaidrs.
„Kadjar” standarta cenas sākas pie 18 570 un sniedzas līdz 29 740 eiro. Ar mazo „Captur” un lielāko „Koleos” nekonfliktē un arī uz tiešo konkurentu fona izskatās konkurētspējīgi.
“Renault Kadjar 1,3 TCe 140 EDC” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms