Japāņi visu dara ātri. Pavisam neilgi pēc “Mazda3” trešās paaudzes pusmūža feislifta 2016.gada otrajā pusē, jau 2017.gadā tika parādīts “Mazda Kai Concept”, kas nepārprotami norādīja, ko no šī modeļa sagaidīt ceturtajā paaudzē. Publika sērijveida ceturtās paaudzes “Mazda3” ieraudzīja aizvadītā gada pašās novembra beigās Amerikā, Losandželosas autošovā. 2019.gada martā šis automobilis jau bija sasniedzis pat tādus salīdzinoši mazāk nozīmīgus Eiropas tirgus kā Baltijas valstis.
Iepriekšējā “Mazda3” tautās tika laista, šķiet, vēl pavisam nesen – 2014.gadā. Laiks nepielūdzami steidzas un pieci gadi uz konveijera nu jau ir tāds vidējais termiņš, ko izdzīvo liela daļa automobiļu modeļi. Pat vispirktākais auto Eiropā, joprojām kā kompaktklases etalons uztvertais “VW Golf” vairs nedzīvo teju desmit gadus kā tas bija agrāk.
Atceraties zoom-zoom? XXI gadsimta pirmajā desmitgadē “Mazda” mārketologi zoom-zumināja katra jauniznākušā modeļa prezentācijās. Kā zināms, trešās paaudzes “Mazda3” izstrāde notika laikā, kad kopumā vairāk kā 40 gadus ilgusī “Mazda Motor Corporation” sadarbība ar “Ford Motor Company” bija jau tuvu galam. Zoom-zoom kaut kur izčibēja. Toties parādījās Kodo un Skyactiv.
Japāņiem ļoti patīk tēlainība. Kodo, lūk, esot emocionāla kustības gara dizaina valoda. Savukārt Skyactiv apzīmējumu ieguva viss būtiskākais, kas saistīts ar automobiļa tehnisko pusi. Tātad, jau iepriekšējā “Mazda3” vairs nebija būvēta uz vienas platformas ar konkurējošo “Ford Focus”.
Arī visjaunākā “Mazda3” veidota uz Skyactiv šasijas, enerģiju tai gādā SkyActiv motori un kustību realizē SkyActiv pārnesumkārbas. Taču “Mazda” ļaudis apgalvo, ka ceturtās paaudzes “Mazda3” nav vis evolūcija, bet gan īsta revolūcija.
Dizains
Kas attiecas uz eksterjera dizainu, manuprāt, tomēr evolūcija. Jā, svaiguma iespaids ir. It īpaši sānu reljefs un priekšpuse ar plato dzesēšanas restes muti izskatās vēl efektīgāk. Nu vismaz tā gribas domāt, jo pie priekšgājējas taču ir pierasts. Ļoti lielu nozīmi dizaina uztveršanā spēlē krāsa. “AutoMedia Latvia” pielaikošanā nonākušais ķirškrāsas hameleons šai ziņā bija lielisks – ik sīkākās virsbūves šķautnītes gluži vai vizuļo pat gaismēnās un dizaineru veikumu izceļ.
Interjers? Revolūcija? Nu labi, lai nu būtu! Galu galā dažādu elementu, kas ir izmainīti jeb pat ir pavisam citādāki nekā priekšgājējai, ir vēl vairāk nekā eksterjerā. Tomēr arī salonā modeļa paaudžu pārmantojamību saskatu. Tātad, manuprāt, lietojot vēstures apskatu terminoloģiju, te vairāk par revolūciju ož pēc galma apvērsuma.
Tehnika
Vismaz modeļa startā visai maz pēc revolūcijas oda arī tehniskā izpildījuma ziņā. Jaunā “Mazda3” bija pieejama ar trim jau no iepriekšējā modeļa labi zināmajiem SkyActiv-G benzīna motoriem – ar 1,5, 2,0 un 2,5 litru tilpumu četru cilindru izpildījumā. Divarpuslitrinieks gan Eiropai nebija un nav paredzēts. Un tikai dīzeļu jomā, kur “Mazda” nekad nav bijusi īpaši stipra, bija jaunumi. Proti, iepriekšējos 1,5 un 2,2 litru dīzeļus ir nomainījis viens 1,8 litru SkyActiv-D tilpuma agregāts, kas jau 2018.gadā tika mazajam krosoveram “Mazda CX-3”.
Arī pārnesumkārbas tās pašas, kas priekšgājējai – 6-pakāpju SkyActiv-MT manuālā un 6-pakāpju SkyActiv-Drive automāts. Protams, “Mazda” ļaudis aizrautīgi klāsta un sit pie krūts, ka gan motori, gan kārbas pilnveidotas un arī balstiekārta pārstrādāta. Un tā gan jau arī ir, jo arvien vairāk žņaudzošajās ekoloģiskajās normās citādi neiekļauties. Taču tā jau nav revolūcija, bet gan evolūcija.
Nupat, jūnijā sākumā “Mazda3” ieguva tiešām jaunu 2,0 litru Spark Plug Controlled Compression Ignition motoru,
kas nodēvēts par SkyActiv-X. Varētu būt labs – 178 Zs un 224Nm. Kā apgalvo “Mazda” inženieri – SkyActiv-X izceļas ar to, ka tajā izmantotā tehnoloģija ļaujot kombinēt benzīna dzinējos izmantoto degmaisījuma aizdedzināšanu ar aizdedzes sveci un dīzeļdzinējos izmantoto degvielas pašaizdegšanos spiediena izraisītas augstas temperatūras ietekmē. Tādējādi šis motors piedāvājot abu degvielas tipu labākās īpašības – benzīna motoru jaudu pie augstiem apgriezieniem un dīzeļmotoru vilkmi zemu apgriezienu diapazonā. SkyActiv-X esot pirmais šāda koncepta sērijveida motors pasaulē.
Nu te jau tiešām smaržo pēc revolūcijas. “Mazda3” ar SkyActiv-X laikam gan būs pieejams tikai kā hibrīdauto. Brīnumu te nav. Tagad “Mazda” sadarbojas ar “Toyota”, taču tas nenozīmē kopējas modeļu platformas. Hibrīds pat būšot ar visu riteņu piedziņu! Taču ātrāk par rudeni šādu auto vismaz Baltijā neredzēsim.
Brauciena iespaidi
Priekšstata gūšanai “AutoMedia Latvia” bija izsniegta “Mazda3” ar 2,0 litru benzīna motoru un automātisko transmisiju. Aplūkojot vietējo dīleru cenu lapas, iznāk, ka neko citu pie mums arī pagaidām nepiedāvā.
Patiesībā jau jauks komplektiņš. 90 kW jeb ap 120 Zs jaudu attīstošais motors, sajūgts ar sešpakāpju automātu ir gana dinamisks un braucienā tīkams. Var just, ka inženieri ir rosījušies pie balstiekārtas un stūres mehānisma, jo šī “Mazda3” atsaucībā stūrei un piekares reakcijās žirgtā braucienā man tiešām tīk labāk nekā priekšgājēja. Vadāmībā var sajust sportiskuma iezīmes un ceturtā “trijniece” vēl mazāk nekā trešā garlaiko ar akadēmiski pareizu uzvedību, kas krita uz nerviem otrās paaudzes modelī.
Iespējams, tā ir veiksmīgi radīta ilūzija, jo sardzē par brauciena drošību ir pieejams viss moderno tehnoloģiju arsenāls. Tas pats sakāms arī par komfortu. Tagad bez tā nekur. Katram pašam jālemj, ko no maksas papildu aprīkojuma pirkt, bez kā iztikt. It īpaši, ka “Mazda3” cenas tuvu pie 22 tūkstošiem eiro tikai sākas.
Un vēl – man nepatika brauciens pa grunts ceļu. Uz laba un ciešama asfalta tik tīkamā piekare likās cieta un nekomfortabla. Protams, pie tā lielu tiesu vainojamas konkrētās mašīnas šādiem braucieniem pagalam nepiemērotās riepas un riteņi – 225/40 R18. Taču man ir aizdomas, ka arī ar Latvijas ceļu apstākļiem piedienīgākiem riteņiem pa lauku apvidiem un arī uz kā lupatdeķis salāpīta asfalta jaunā “Mazda3” nebūs tas tīkamākais braucamais.