Pieļaujam, ka ierindas ļaudīm, kuri automašīnas lieto, bet citādi no autoindustrijas procesiem ir visai tāli, visādveida krosoveru un tiem līdzīgu mašīnu plašā invāzija ir pamatīgi sajaukusi galvu. Kas, piemēram, ir svaigākais “Volkswagen” darinājums “T-Cross”? Tiešām mazs krosovers, kā to pasniedz pats ražotājs jeb vienkārši citādāks mazauto kā “VW Polo”? Ko no šāda “VW T-Cross” sagaidīt un, galu galā, ar ko tas atšķiras no mazliet agrāk iznākušā, bet izmēros ļoti tuvā “VW T-Roc”?
Mazliet par automobiļu klasifikāciju
Vieglo automobiļu klasifikācija visā pasaulē nav gluži viennozīmīga. Piemēram, ir nianses starp Eiropas un Ziemeļamerikas iedalījumu, taču viscaur vislielākā putra valda tieši kupli sazēlušajā apvidus tipa un tiem kaut kā līdzīgo auto sagrupēšanā. Kurš no tiem ir īsts apvidus braucamais jeb SUV (Sport Utility Vehicle), kurš krosovers jeb CUV (Crossover Utility Vehicle), kurš vienkārši ierindas ielas modeļu paaugstinātas pārgājamības modifikācija? Jāatzīmē, ka CUV apzīmējums Latvijā faktiski netiek lietots un visi šo apakštipu automobiļi tiek saukti vienkārši par krosoveriem.
Taču arī krosoveri jeb CUV nav gluži vienā maisā bāžami, lai gan atbilst dažām kopējām iezīmēm. Raksturīgākās ir: SUV tipa automobilim tipisks ‘džipveida’ virsbūves siluets; vadītāja un pasažieru augstāka sēdpozīcija salīdzinājumā ar parastām ielas mašīnām; nesošās virsbūves nevis nesošā rāmja konstrukcija; paaugstināts klīrenss un lielākoties vienkāršota pilnpiedziņa vismaz kādai no modeļa modifikācijām.
Nevar gan ignorēt apstākli, ka pēdējā desmitgadē arī daudzi īstie SUV ir ieguvuši vismaz vienu krosoveru iezīmi. Proti, to konstrukcijas pamatā atsevišķu nesošo rāmi, uz kura tiek montēta virsbūve ir nomainījusi konstrukcija ar rāmja vai tā elementu integrāciju virsbūvē.
Ar ko “VW T-Cross” atšķiras no “VW T-Roc”
Izmēru ziņā abi mazie “Volkswagen” krosoveri ir ļoti, ļoti tuvi un var rasties jautājums, kamdēļ ražotājs tirgū laidis tik vienādus modeļus. “T-Cross” uz straujāk krītošas aizmugures rēķina un attiecīgi īsākas riteņu pārkares ir par 12,6 cm īsāks, taču ar par 1,6 cm augstāku jumta līniju nekā “T-Roc”. Salona ietilpību izmaiņas pirmajās divās dimensijās iespaido maz. Lielāka atšķirība ir abu modeļu platumā un plecu zonā “T-Roc” jau ir ietilpīgāks.
Taču, papētot, atklājas, ka starp šiem abiem T ir virkne būtiskas atšķirības. Pirmkārt, “T-Roc” veidots uz “VW Golf”, bet “T-Cross” uz “VW Polo” bāzes. Attiecīgi arī riteņu garenbāze “T-Cross” ir par 40 mm īsāka, ko puslīdz kompensē mazliet augstāks jumts. Otrkārt,
“T-Cross” nekādā variantā nav pieejama 4Motion automātiskā pilnpiedziņa,
bet “T-Roc” tāda ir ar abu degvielas veidu lielākajiem motoriem. Treškārt, “T-Cross” salonā ir jūtami vienkāršāki apdares materiāli nekā “T-Roc”. Tātad šai ziņā mazliet lielākais brālītis ir tāds kā elitārāks, ja šis apzīmējums der “tautas vāģim” (volkswagen burtisks tulkojums no vācu valodas).
Interesanti, ka bagāžas nodalījuma absolūtā ietilpība pat it kā ir par labu mazākajam “T-Cross” – 455 pret 445 litriem. Te gan jāpiebilst, tas ir sava veida apmāns, jo 455 litru (standartā 385 litri) apjoms iegūstams tikai sabīdot līdz pat priekšējai sēdekļu rindai aizmugures sēdekli, kas uzlikts uz 14 cm garām sliecēm un ir bīdāms. Pie maksimālas bagāžnieka ietilpības vietas pasažieru kājām faktiski vairs nav un auto kļūst divvietīgs.
Vēl pie atšķirībām jāmin piedāvātā motoru palete. “T-Cross” modifikāciju gammā uzsvars likts uz 1,0 litra tilpuma TSI trīs cilindru benzīna dzinēju ar benzīna daļiņu filtru, kas attīsta 95 vai 115 Zs jaudu. “T-Roc” šis motors ņiprākajā versijā kalpo tikai kā bāzīte. Mazajam brālim vēl ir 1,6 litru TDI četru cilindru dzinējs a 95 Zs jaudu, bet lielākajam 2,0 TDI. Lielākajam vēl ir arī 1,5 TSI četru cilindru benzīna dzinējs ar 150 Zs jaudu un pat 190 Zs vērts 2,0 TSI, kamēr “T-Cross” topversija ar 1,5 TSI (arī 150 Zs) vēl tikai gaidāma šā gada nogalē.
Priekšējā paneļa, kas ir galvenais salona dekors, noformējumā varam vilkt tiešas paralēles ar “T-Roc” un “Polo”. Tikai plastmasas detaļas te ir lētākas un arī sēdekļu apdare vienkāršāka. Kā jau uz turīgāku jeb prasīgāku publiku orientēts “T-Roc” ir ar plašākām papildaprīkojuma iespējam, lai gan arī “T-Roc” bauda moderna auto aprīkojuma priekšrocības.
Kā “VW T-Cross” brauc?
“AutoMedia Latvia” izmēģinājuma braucienam bija piedāvāts jau visnotaļ turīgi aprīkots “T-Cross” ar niknāko 1,0 litra motoru un septiņpakāpju DSG robotizēto divsajūgu pārnesumkārbu.
Attiecīgi vislētākajās bāzes modifikācijās izmantotās parastās mērskalas un stūres ratu bez dažādu sistēmu vadības pogām mēs neizbaudījām. Mums bija šķidro kristālu digitālais mērinstrumentu bloks Active Info Display, kur varēja spēlēties pēc sirds patikas ar redzamo informāciju un tās vizualizācijas variācijām. Divzonu klimata kontroles bloks, kas pēc jaunās “Volswagen” grupas modes veidots ar prāvām pogām kā tālajos pagājušā gadsimta 80-tajos gados, pat šķita jauks atradums pēc visa, ko nācies lietot iepriekš.
Ar 1,0 TSI 115 zirdziņiem un DSG “T-Cross” brauc pat ļoti pieklājīgi, neskatoties uz to, ka tam salīdzinājumā ar donoru “Polo” balstiekārtā izmaiņas ir ļoti minimālas, bet augstāk atrodas smaguma centrs un svars ir lielāks. Maksimālo jaudu motors attīsta pie jau visai augstiem 5000-5500 apgr./min., bet maksimālo 200 Nm vilkmi pie salīdzinoši mēreniem 2000-3500 apgriezieniem. Attiecīgi lēnīgumu te pārmest nevar. Komplektā ar DSG viss notiek raiti un patīkami. Auto līdz 100 km/h ‘pēc papīriem’ ieskrienas solīdās 10,2 sekundēs un arī apdzīšanas manevri padodas viegli un ātri. Un gluži tāpat kā lielākajiem brāļiem, te ir iespēja spēlēties ar braukšanas režīmiem, kas dozē motora un kārbas atsaucību.
Tiesa, ir nācies lasīt ārzemju kolēģu atsauksmes, ka komplektā ar manuālo sešpakāpju pārnesumkārbu šis pats motors atstāj jūtami sērīgāku iespaidu. Turklāt nevis ar dinamiku, bet ar vibrācijām un skaņu, kas no motora nāk salonā. Jā, tieši skaņas izolācija, mūsuprāt, ir viens no lielākajiem “T-Cross” mīnusiņiem. Jūtami lielāki nekā “T-Roc” motora, riepu un piekares trokšņi būs katra “T-Cross” īpašnieka sabiedrotie, jo nav dzirdēts, ka atkarībā no komforta komplektācijām kaut kas nāk klāt arī šinī ziņā.
Bet citādi mums izmēģinātais auto patika. Stūre tam ir visai gara (2,7 rata apgriezieni no atdures līdz atdurei) un ar to straujos manevros jārēķinās, bet reakcijas uz griezienu ir precīzas. Var vēlēties vēl adekvātāku stūres atpakaļreakciju, bet tādas nianses gan jau būs svarīgas vien rūdītiem draiveriem. Turklāt auto ļoti labi turas uz ceļa un pat straujos līkumos tam un minimālas sānsveres. Tiesa, jāņem vērā, ka kopējais auto garums (te labāk iederas neliterāri skanošais īsums) un strauji apcirstā aizmugure var būt par iemeslu, veicot pārgalvīgus manevrus vai uz slidenas braukstuves, ātrai priekšgala izstumšanai un auto tendencei mesties šķērsām. Cerams, ka līdzēs neatslēdzamā ESP stabilitātes sistēma.
Kopumā “T-Cross” ir lielisks piemērs tam, ka visaptverošajai globalizācijai, kas skārusi autoindustriju un rezultējas arī plašā vienādu detaļu un mezglu izmantošanā dažādos automobiļos, nav tikai ēnas puses. Teju standarta (papildināta ar citādām atsperēm, amortizatoriem un dažām pastiprinātām balstiekārtas detaļām) “VW Polo” šasija lieliski der arī pavisam cita tipa automobilim. Ar prāviem, bet nepārspīlēti lieliem riteņiem un adekvātām riepām “T-Cross” mūsu testa braucienā bija patīkams kā uz gluda, tā grubuļaina asfalta un arī uz grants ceļiem. Ļoti labi sabalansēta tīkamas vadības un braukšanas komforta kombinācija.
Un neaizmirsīsim, ka “T-Cross” ir 18,4 cm klīrenss, kas kombinācijā ar īsām pārkarēm un īsu riteņu garenbāzi pat bez jebkādas pilnpiedziņas ļauj aizbraukt tur, kur “VW Polo” nekad neaizbrauks. Riskēsim pat apgalvot, ka “T-Cross” reizumis aiz sevis spēs atstāt arī priekšpiedziņas “T-Roc”, kam ir garāka aizmugures pārkare un lielāks svars.
Atsevišķs stāsts varētu būt par ar alumīnija bloku veidotā 1,0 trīscilindrinieka ilgmūžību, bet tā nav tikai “T-Cross” un “Volkswagen”, bet gan visas mazo tilpumu saforsēto benzīna motoru ilgspējas tēma.
Kopumā, kā jau tika minēts, “T-Cross” papildu aprīkojuma saraksts ir īsāks nekā “T-Roc”, taču par apdalītu vistipiskāko “Volkswagen” pilsētas krosoveru uzskatīt nevar. Viedtālruņu integrācija, tostarp bezvadu lādēšana, plašs aktīvās drošības arsenāls un pat parkošanās autopilots ir pieejams. Pat aizmugures sēdeklī braucošajiem ir savas divas USB ligzdas!
“AutoMedia Latvia” izmēģināja, kā ir pārlaist nakti tādā nelielā “T-Cross” salonā. Izstiepties guļot gan neizdodas, taču bagāžas nodalījuma grīdas un nolaisto aizmugures sēdekļu atzveltnes gandrīz līdzenā virsma nakšņošanu vismaz vienam cilvēkam vajadzības gadījumā pieļauj.
Cenās pieejamāks nekā “T-Roc”
Ja “Volkswagen” mērķis bija piedāvāt “T-Roc” spējām puslīdz adekvātu (ja neskaita pilnpiedziņu), taču lētāku automobili, tad “T-Cross” šo uzdevumu pilda. Standarta modifikāciju cena ir no 15 990 līdz 25 170 eiro, kamēr par “T-Roc” tiek prasīts attiecīgi no 19 738 līdz 33 292 eiro. Arī uz modifikāciju izvēli aina nav šaura.
Kopumā mūsu vērtējumā VW T-Cross” ir izskatīgs, jautrs un funkcionāls mazgabarītu automobilis, kuram vēl pieejamas individualizācijas iespējas apdarē.
“VW T-Cross 1,0 TSI DSG-7 R-Line” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms