“Renault” ieviestās mazbudžeta automobiļu līnijas “Dacia” panākumi pat pārtikušajā Rietumeiropā pirms nu jau vairāk kā desmit gadiem, šķiet, citiem autoražotājiem izrādījās pārsteigums. Vēlāk vēl dažs labs zīmols metās ‘tanīs pašos viļņos’ un viens pēc otra arī Baltijā parādījās tādi mazāka budžeta automobiļi kā, piemēram, “Peugeot 301”, ceturtās paaudzes “Seat Toledo”, “Škoda Rapid”. Tomēr tie cits ātrāk, cits vēlāk klusītēm pazuda no autosaloniem. Nu esam atvadījušies arī no “Rapid”, ko šogad nomainījis jauns modelis – pavisam citāda “Škoda Scala”.
Patiesības labad jāmin, ka “Rapid”, līdzīgi kā “Dacia” pirmais hīts “Logan”, iesākumā parādījās sedana izskatā, lai gan patiesībā pēc virsbūves tipa bija liftbeks – aizmugure atvērās kā hečbekam. Tikai aptuveni pēc gada iznāca arī īsts hečbeks “Rapid Spaceback”. Tad lūk – jaunā “Scala” pēc būtības aizstāj tieši pēdējo, jo tai vismaz pagaidām ir tikai hečbeka virsbūve. Tiesa, uzlūkojot “Scala” no sāniem, gribas vilkt paralēles ar “Audi” savulaik ieviesto “A3 Sportback”, kas jūtami atšķīra trīsdurvju hečbeku no piecdurvjnieka un pa savam ir tāds kā pusceļš starp klasisku kompakto hečbeku un mazu universāli.
Kas tad īsti un kāda ir jaunā “Scala”, “AutoMedia Latvia” pētīja, sēžoties pie stūres “Škoda Scala 1,5 TSI DSG Ambition”.
Dizains
Automobilis ir apveltīts ar jaunākā dizaina specifisko “Škoda” modeļu radiatora resti. Izteiktāk nekā bija “Rapid” un ir arī nupat atjaunotajai “Fabia”, ir valcēts motora pārsegs, taču sānu paneļi salīdzinoši teju gludi un vienkārši. Dzīvīgumu piešķir pa “Seat” modei uz mašīnas vidu trijstūra veidā piemiegtie priekšējie starmeši un arī plēsoņputna knābim līdzīgā aizmugures optika.
Virsbūves profils ir proporcionāls un glīts, un tuvs iepriekš rādītajam konceptautomobilim “Vision RS Concept”. Taču sērijveida mašīnā ir pazudis vairums spilgto detaļu, īpaši profilā, kas piemita konceptam un tas “Scala” padara atturīgi vēsu. Bet viss it kā ir loģiski, jo lielajā “Volkswagen Group” koncernā “Škoda” un “Volkswagen” pārstāv praktisko un dizaina ziņā ‘remdeno’ spārnu, bet sportiskāki un spilgtāki no skata tiek veidoti “Seat” un “Audi”.
Salons, lai arī salikts no lētākiem materiāliem nekā lielākajās “Škoda” jeb identiskos “Volkswagen”, izskatās pat interesantāk nekā eksterjers. Tas tamdēļ, ka
“Scala” kļuva par pirmo “Škoda” modeli ar ārpus viduskonsoles iznestu planšetdatora tipa centrālo displeju.
Displejs dažādās komplektācijās būs atšķirīgā izmērā, taču priekšējais panelis ar lielo izskatās nudien labi un svaigi. Jāpiebilst, ka šāds risinājums vēl ir tikai mazajam krosoverītim “Škoda Kamiq”, bet nav ne lielākajiem krosoveriem, ne “Octavia” un pat ne flagmanim “Superb”.
Par to, ka “Scala” atšķirībā no “Rapid” nav orientēta uz plānākiem maciņiem liecina arī tas, ka gaismu tehnikā pilnā mērā izmantotas LED tehnoloģijas, ka pagriezienu rādītāji aizmugures lukturos ir ‘skrejošās’ līnijas gluži kā “Audi” modeļiem un arī pieejamā aprīkojuma saraksts ir gana plašs un piesātināts ar modernām lietām.
Tehnika
“Scala” ir būvēts uz vienas modulārās platformas ar jauno “VW Polo” (attiecīgi arī “Škoda Fabia”), taču izmēros šos B segmenta automobiļus krietni pārsniedz. “Scala” ir arī jūtami prāvāka nekā bija “Rapid Spaceback” – plus 5,8 cm garumā (4362 mm), , plus 1,2 cm augstumā (1471 mm) un plus 8,7 cm platumā(1793 mm). Riteņu garenbāze ir pastiepta par 4,7 cm (2649 mm). “Scala” ir pat garāka (+10,4 cm) par C segmenta modes noteicēju “VW Golf”. Ar šādiem rādītājiem šis čehu darinājums kļuvis par vienu no ietilpīgākajiem kompaktklases automobiļiem. Bagāžnieka ietilpības ziņā “Golf” pat izskatās krietni pieticīgāk – 467 pret 380 litriem. Piebildīsim, ka minētā modeļu platforma ir evolucionējusi no “Golf” platformas un tas augstāk minēto jūtami izskaidro.
Motoru gammā no “Rapid” nav palicis nekādu pēdu un ir tikai viens dīzeļmotors – 1,6 l 115 Zs TDI un divi benzīna motori – trīscilindru 1,0 l TSI (95 un 115 Zs), kā arī topversija ar 1,5 l TSI (150 Zs). Līdz gada beigām iespējama arī versija ar dabasgāzes (CNG) un benzīna barošanu uz 1,0 motora bāzes. Bāzītei ar 95 Zs motoru paredzēta tikai piecpakāpju manuālā pārnesumkārba, bet visām pārējām versijām ir izvēle starp sešpakāpju mehāniku un septiņu pārnesumu divsajūgu robotu DSG. Pārnesumkārbas gan tieši tādas pašas bija arī “Rapid”, bet ražotājs jau apgalvos, ka jaunajā modelī pie tām piestrādāts.
Balstiekārta gan ir salīdzinoši vienkārša – priekšā klasiskās McPherson statnes, bet aizmugurē daļēji atkarīga sija. Lētākajām versijām aizmugurē pat būs uzstādīti salīdzinoši arhaiskie bremžu trumuļi nevis diski.
“AutoMedia Latvia” pieredze ar niknāko “Scala”
Plašais salons nudien priecē. Brīvi var justies ne tikai priekšējos sēdekļos esošie, bet arī pasažieri aizmugurē. Divzonu klimata kontroles sistēma, kāda nebija pieejama “Rapid”, karstajās augusta dienās ļāva justies gana svaigiem. Kā jau “Škoda” mašīnās ierasts, apjomīgā bagāžas telpa papildināta ar blakus nodalījumiem sīklietām, bet vadītāja durvīs iebūvēta speciāla niša lietussargam. Priekšējā pasažiera atzveltni iespējams salikt uz priekšu, tādējādi pielāgojot auto īpaši garu priekšmetu pārvešanai. Patīkami.
Auto var būt apgādāts arī ar tādām sistēmām kā adaptīvā kruīza kontrole, stūres rata apsildīšana, automātiskā bremzēšanas un automātiskā parkošanās sistēma, neatveramu panorāmas stikla jumtu un pat viegli nolokāmu un atkal uzstādāmu piekabes āķi. Mūsu izmēģinātajā Ambition komplektācijā, kas ir vidējā no trim piedāvājumā, gan nebija viss uzskaitītais, taču apdalīti nejutāmies. Virtuālā mērinstrumentu sekcija ar dažādām info konfigurācijām un lielākais multimēdiju ekrāns, piemēram, jau bija. Ā, “Scala” multimēdiju sistēma ar vadītāju komunicē latviešu valodā! Un vēl – “Scala” ir pirmais “Škoda” automobilis, kas tika aprīkots ar pastāvīgu interneta pieslēguma nodrošinājumu.
Esot iespējams pasūtīt pat salīdzinoši vienkāršu (tikai divi režīmi) adaptīvo piekari ar automātiski regulējamiem amortizatoriem un pazeminātu par 15 mm klīrensu. Un vēl – aizmugures durvju vāks par papildu samaksu var būt aprīkots ar automātisko atvēršanu-aizvēršanu. Taču mūs nesagatavotus pārsteidza tas, ka mašīnā nav klasisko USB pieslēguma ligzdu. Tikai divas jaunmodīgās mini USB. Te nu čehi, mūsprāt, ir mazliet pārsteigušies…
Balstiekārtas vienkāršība mums tomēr nelika vilties ne uz ielāpaina Kurzemes asfalta ne arī grants ceļos. Normāls braucamais, kas nekaitina ar pārlieku drebināšanu arī švakākos ceļos un priecē ar adekvātu stūrēšanas precizitāti.
Taču lielākais prieka avots izrādījās jaunais 1,5 litru TSI motors kombinācijā ar DSG pārnesumkārbu. Pirmkārt, motors un kārba ir teicami salāgoti un ar šo kombināciju braukt vienkārši ir ļoti patīkami. Otrkārt, nudien pārsteidza šī motora iespējas un degvielas patēriņš. Pēdējā laikā, šis bija pirmais automobilis, kur neliela tilpuma benzīna motors mūsu izmēģinājumos ļāva tērēt vidēji ap seši litri benzīna uz 100 kilometriem.
Citās “AutoMedia Latvia” izmēģinātajās mašīnās, nereti pat ar mazākiem motoriem, šis rādītājs parasti ir bijis vismaz par litru, ja ne diviem lielāks. Un tas, necenšoties speciāli braukt taupības režīmā. Tāpēc ticu, ka, mazliet rezervētāk spiežot gāzes pedāli, var viegli sasniegt ražotāja norādīto vidējo patēriņu – 5,0 l/100 km. Starp citu, mazajam trīscilindriniekam ražotājs norāda tik pat!
1,5 litru motors ir gan elastīgs, gan ņiprs, gan taupīgs. Starta dinamika līdz simtiņam – ļoti pieklājīgas 8,2 sekundes. Maksimālais ātrums 219 km/h. Degvielas taupības viena no atslēgām ir automātiska divu cilindru atslēgšanās pie mērenas slodzes. Atceraties, savulaik kā liels sasniegums “Audi” mašīnās tika minēta divu cilindru atslēgšana sešcilindru motoriem. Dzīve iet uz priekšu…
Sākumā pieminētā dilemma – hečbeks vai neliels universāls – jānoslēdz ar atziņu, ka tomēr hečbeks. Viens no argumentiem – vismaz mums iedotajai mašīnai bagāžas nodalījuma grīda un otrās rindas sēdekļu nolaistās atzveltnes veidoja pakāpienu. Universāļiem virsma ir teju līdzena. Un arī aizmugures pārkare “Scala” tomēr ir tik īsa, ka tas atbilst hečbekam nevis universālim. Taču šis hečbeks ir ļoti ietilpīgs.
Izvēle un cenas
Lai arī sākotnēji šķiet, ka motoru izvēle ir visai šaura, pārnesumkārbu variācijas teju visās modifikācijās piedāvājumu jūtami paplašina. Un cenas kā jau pie “Škoda” pierasts – visnotaļ pievilcīgas, ja salīdzina ar koncerna radiniekiem. Bāzīte maksā no 14 900 eiro. Patīkamā DSG pasaule sākas ar 18 800 eiro, bet mūsu 1,5 TSI DSG sākas pie 20 400 eiro.
Pārējiem ražotājiem ir iemesls savilkt pieri rūpju grumbās, jo “Škoda Scala” sevi ir pieteikusi kā nopietns kompaktklases konkurents. No visiem aspektiem nopietns.
“Škoda Scala 1,5 TSI DSG-7 Ambition” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms