Pēc pirms desmit gadiem izlaistā “Yeti” čehu autoražotāja “Škoda” krosoveru virzībā, par spīti tirgus tendencēm, iestājās dziļdomīga pauze. Toties kopš 2016.gada, kad vispirms parādījās izmēros prāvais “Kodiaq” tie nu birst kā no pārpilnības raga – 2017.gadā sekoja mazāks “Karog”, bet šogad vēl mazākais “Kamiq”. Lai lūkotu, ar ko “Kamiq” atšķiras no “Volkswagen” koncerna brālēna “T-Roc”, “AutoMedia Latvia” sēdās jaunpienācējam pie stūres.
Visiem trim uzskaitītajiem K nav nekā kopīga ar pirmo čehu krosoveru “Yeti”. Ja nu vienīgi var savilkt attālas paralēles par modeļu apzīmējumiem.
Jetijs, kā zināms, ir mistikā milža sniega cilvēka (snowman) tēls. No Aļaskā un tai tuvējā Kadjakas (Kodiak) salu arhipelāgā sastopamā Kadjakas lāča, kas ir lielākais un gan jau arī stiprākais no brūno lāču pasugām, cēlies nosaukums “Kodiaq”. “Karoq” nācis no Aļaskai piederošo Aleutu salu pamatiedzīvotāju aleutu valodas vārdu Kaa’Raq un Ruq salikuma un atainojot “Škoda” logotipa simbolus – automobili un bultu. Arī nosaukumu “Kamiq” čehi aizguvuši no Ziemeļamerikas – no eskimosiem radniecīgās etniskās grupas inuītu valodas. Kamiq čehu valodā esot tulkojams kā izteiciens der kā cimds.
Sarežģīta gan tā “Škoda” krosoveru nosaukumu ģenealoģija. Bet interesanta. Nu ko, lūkosim, kas tur ar to cimda saderību jeb “Kamiq” ir.
“Kodiaq” (4697 mm garš) un “Karoq” (4382 mm), tāpat kā abu tiešie līdzinieki “Volkswagen” koncernā – pirmajam attiecīgi “ “Seat Terraco” un septiņvietīgais “VW Tiquan Allspace”, otrajam “Seat Ateca” un “VW Tiquan”, visi ir būvēti uz “Volkswagen” grupas MQB (no vācu Modularer Querbaukasten) moduļu platformas. Savukārt 4241 mm garais “Kamiq” bāzēts uz mazliet vienkāršotās MQB A0 platformas, kas nozīmē to, ka koncerna klasesbiedrs, 4234 mm garais “VW T-Roc” čeham nav gluži dvīnis ar mazliet citādiem sejas vaibstiem. Tehniski tuvāks radinieks koncernā ir cits krosovers – spānietis “Seat Arona” (4138 mm), kurš iznāca vēl pirms “T-Roc”.
Dizains
Eksterjera dizaina ziņā, “Kamiq” drīzāk ir tuvs uz kopējas bāzes veidotajam hečbekam “Škoda Scala” nevis “T-Roc”. Ieskatieties no sāniem! Teju tas pats visu sānlogu siluets. Tāds pats valcējums durvju apakšmalā un gandrīz tāds pats tūlīt zem logu līnijas. Teju tāda pati aizmugures optika un ļoti līdzīga bagāžas nodalījuma durvju apakšējā daļa.
Visatšķirīgākais ir auto deguns. It īpaši dēļ “Kamiq” priekšējā optikas risinājuma, kas nav līdzīgs ne “Scala”, ne diviem pārējiem čehu krosoveriem, nemaz nerunājot par radinieku “T-Roc”. Par spīti līdzībām, zināma individualitāte “Kamiq” tomēr piemīt.
Savukārt, ja mani ar aizsietām acīm iesēdinātu salonā un liktu atpazīt modeli, nudien nāktos iespringt, lai… Nē, nevis lai ievērotu nelielas atšķirības, piemēram, priekšējā paneļa izskatā, bet lai novērtētu sēdpozīcijas augstumu un to, cik zemu bija jāpieliecas, kāpjot mašīnā. No skata “Kamiq” salons nudien ir tieša “Scala” interjera kopija. Pat nianšu, šķiet, nav.
Tehnika
Jau iepriekš pieminētā moduļu platforma MQB A0 nozīmē to, ka
“Kamiq” atšķirībā no lielākajiem brāļiem “Kodiq”, “Karoq” un arī brālēna “T-Roc” nebūs pieejama pilnpiedziņa.
Kā arī to, ka balstiekārtu veido klasiskās McPherson statnes priekšā un salīdzinoši vienkārša daļēji atkarīga sija aizmugurē.
Ja par motoriem un pārnesumkārbām, tad arī pie mums Baltijā būs pieejamas visas “Kamiq” modifikācijas. Kā bāzes motors kalpo trīscilindru 1,0 litra tilpuma TSI benzīna turbo agregāts ar 95 vai 115 Zs jaudu. Vēl ir čertcilindru 1,5 l TSI benzīna turbīnnieks ar 150 Zs jaudu un 1,6 l TDI turbodīzelis ar 115 zirdziņiem. Divlitru motori ne čeham, ne arī “Seat Arona” nav piešķirti. Tie tiek tikai vācietim. Tādējādi, lūk, “Volkswagen” koncernā tiek nodrošināta subordinācija.
Ja neskaita, vārgāko 1,0 litra motoru, kas komplektējas tikai ar manuālo sešpakāpju kārbu, visiem pārējiem iespējama alternatīva – septiņpakāpju DSG divsajūgu robots. Nākamā gada sākumā, starp citu, tiks izlaista arī kombinētā benzīna/dabas gāzes modifikācija 1,0 G-Tec (90 Zs) ar rokas kārbu. Tās esamība mūsu dīleru cenu lapās visticamāk liecina, ka pasūtīt var jau tagad.
Ja tā šķietami skarbāk un vienkāršoti par būtību, tad mazākais čehu krosovers teju vai ir “Scala” ar par 37 milimetriem palielinātu klīrensu un citādāku ārējo izskatu, bet mazāku bagāžnieku. Protams, ar “Kamiq” pa ļoti sliktiem ceļiem jeb pat bez ceļa var aizbraukt daudz tālāk nekā “Scala”. Vēl der zināt, ka “Kamiq” paredzēts aizstāt pašreizējo “Škoda Fabia Combi” universālu. Nākamās paaudzes “Fabia” pagarinātās virsbūves nebūšot.
Komforts
Kā jau iepriekš tika minēts “Kamiq” ir 4241 mm garš. Tātad tikai par nieka 7 mm garāks nekā “T-Roc”. Platums attiecīgi 1793 pret 1831 mm, augstums 1531 pret 1573 mm. Tātad ap četri centimetri šaurāks un zemāks. Savukārt “Kamiq” riteņu garenbāze (2651 mm) ir par vērā ņemamiem 4,8 cm garāka nekā “T-Roc”.
Vidēja un pat nedaudz lielāka auguma ļaudīm mazākajā “Skoda” krosoverā būs ērti abās sēdekļu rindās. Es (175 cm) aiz sevis sēžu brīvi. Trešajam aizmugurē nebūs īpaši ērti dēļ visai augstā vidustuneļa. Kamdēļ tas tik augsts, man nav īsti skaidrs, jo kardāns līdz aizmugures riteņu asij taču te nav paredzēts. Varbūt ar virsbūves stiprības nodrošināšanu tas saistīts. Un ar to viss “Kamiq” ir līmenī. EuroNCAP avāriju simulācijās gan “Scala”, gan “Kamiq” ir dots maksimālais piecu zvaigznīšu novērtējums. Pateicoties garākai riteņu bāzei, čeha salonā tomēr ir brīvāk nekā “T-Roc”, nemaz nerunājot par vēl mazāko “Arona”.
Arī bagāžnieks “Škoda” mazajam krosoveram ir ietilpīgāks nekā vācietim. Maksimālā ietilpība pēc papīriem 1290 litri (standartā apaļi 400 l) pret 1395 par labu “Kamiq”. Tikai mazliet atpaliek no “Scala” 1410 litriem. Un ļoti priecēja “Kamiq” bagāžnieka izpildījums ar Simply Clever vienkārši gudrajiem risinājumiem. I kur sīklietas sabāzt ir, i prāvāku kravu nofiksēt var.
Arī komforta un drošības aprīkojums “Kamiq” ir tāds, ka nedarītu kaunu pat augstāk mērķētajam “T-Roc”. Tāpat kā “Scala” te, atkarībā no komforta paketes līmeņa ir trīs izmēru multimēdiju sistēmas ekrāni – 6,5, 8,0 vai pat 9,2 collas ar Škoda Connect sistēmu, kas ietver viedtālruņu integrēšanu. Savukārt tradicionāli zīmētā mērinstrumentu sekcija dārgākajās versijās iegūst 10,25 collu placdarmu, kur spēlēties ar virtuālu mērskalu versijām, navigācijas karti un citu informāciju.
Par piemaksu vai dārgākajā galā ir gan pilna LED optika, gan ne tikai stūres un vējstikla, bet pat aizmugures sēdekļu apsilde. Var pasūtīt priekšējo sēdekli ar noliecamu atzveltni, lai pārvadātu gandrīz 2,5 metrus garus priekšmetus. Ak jā, lietussargs! Jebkurš “Kamiq” būs nokomplektēts ar “Škoda” firmaszīmi jeb priekšējās durvīs atrodamu salokāmu lietussargu. Sīkums, bet patīkami. Modeļa aprakstā sacīts, ka bagāžniekā atrodams LED lukturītis. Nemaz neienāca prātā tādu sameklēt. Savukārt ar USB ligzdām gan, tāpat kā “Scala” un atjaunotajā “Superb” čehi skrien ratiem pa priekšu, jo ir tikai microUSB pieslēgligzdas – toties pa divām priekšā un aizmugurē.
“Kamiq” ir pieejams arī plašs moderno aktīvās un pasīvās drošības sistēmu komplekss, ieskaitot automātisku parkošanos, adaptīvo kruīzkontroli, līniju asistentu, avārijas SOS zvana funkciju un citas sistēmas.
Braucien iespaidi
“AutoMedia Latvia” izbrauca ar diviem “Kamiq”. Pietiekami garu braucienu, lai mašīnu izbaudītu un pētītu, ar trīscilindru TCE 115 benzīna turbomotoriņu un DSG, kā arī salīdzinājumam 42 kilometru loku Rīgā un piepilsētā ar TCE 150 četrcilindru motoru un DSG.
Ar lielāko motoru auto, protams, ir krietni spriganāks. Taču nīks nelikās arī ar TCE 115. Ikdienas braukšanai, nebūt ne lēnai vai tikai rāmai, gana pietiekams agregāts. Tiesa, mazie izforsētie turbomotori nebauda īpašu manu uzticību ilgtermiņā. Par to piedomātu, ja gatavotos drīzumā pirkt jebkuru no jaunajiem auto modeļiem.
Duetā ar DSG7 labi saprotas abi motori. Stūrējas “Kamiq” viegli un precīzi, bet kā jau lielākajai daļai mūsdienu mašīnām, sportiskuma piegaršas vadāmībā maz. Piekares labi sabalansētas starp komfortu un pietiekamu stingrību ātrākos pagriezienos. Bremzes efektīgas, bet bez lieka asuma.
Nepatika diezko vienīgi “Škoda” dīlercentrā uzstādīto ziemas riepu uzvedība uz miklā, rudenīgi vēsā asfalta. Sava Eskimo Ice varbūt ir labas uz sniega vai ledus, bet iepriekš apzīmētajos apstākļos jau pie vidēji stiprām sānu slodzēm “peld”. Taču pats “Kamiq” tur nav pie vainas.
Kopumā “Kamiq” likās tāds pašpietiekams, nesamākslots, bet pietiekami gudrs un ģimeniski mīlīgs automobilis. Tīkamas braukšanas īpašības, priekš kompaktajiem izmēriem pat salīdzinoši ietilpīgs, patīkami interjera apdares materiāli, labs aprīkojums pat nekāpjot cenu griestos. Nu tiešām der kā cimds rokai! Taisni sagribējās neskopoties ar latviešiem tik ierasto mīļvārdiņa došanu. “Kamiq”, “Kamiq”… Kāmītīs! Sirsnīgi, vai ne!?
Izvēle un cenas
Arī “Kamiq” cenas ir visnotaļ stimulējošas, lai arī konkurence bez jau daudzkārt piesauktajiem koncerna radiem ir daudzkārt plašāka un sīva. Bāzīte ar 95 Zs benzīnu maksā no 15 700 eiro. TCE 115, bet jau ar DSG no 18 360 eiro, Lielākais TCE 150 ar DSG no 21 200, bet dīzelis no mehāniku no 19 560 eiro.
Salīdzinājumam, jūtami mazākā “Arona” maksā no 15 510 eiro, “T-Roc” ar priekšpiedziņu sākas tikai no 20 098 eiro, bet ar 4Motion jau maksā sākot no 33 tūkstošiem. Pat lielākais “Škoda Karoq” ir lētāks – no 19 500 eiro.
„Škoda Kamiq 1,0 TCE 115 DSG7” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms