Ja apmeklēsiet „Peugeot” pārstāvju autosalonus vai pat tikai interneta vietnes, noteikti uzdursieties uzkrītošiem uzrakstiem ‘Jaunais Peugeot 308’. Patiesībā tā ir tāda neliela mānīšanās, jo šis franču kompaktklases automobilis ir piedzīvojis tikai tā saukto pusmūža kosmētisko operāciju jeb facelift.
Kā jau feislifta gadījumā arvien, nekādu kardinālu izmaiņu nav. Tikai pēc jaunākās „Peugeot” modes piegriezta frizūra un šādas tādas stimulējošas injekcijas spēka agregātu un progresīvākā aprīkojuma jomā. Kā iepriekš, piedāvājumā gan hečbeks, gan universāls 308 SW. „AutoMedia.lv” īsā laikā guva iespēju izbraukt gan ar salīdzinoši ikdienišķu benzīna 1,2 litru Pure Tech 130 Zs trīscilindru turbomotoriņa mašīnu, gan modeļa ‘kroņa versiju’ GTi, kas apveltīta sadarbībā ar „BMW” savulaik tapušo 1,6 litru THP turbomotoru (272 Zs). Tad nu par abām pēc kārtas…
Dizains
Ja blakām nestāv 2013.gada paraugs, pirmajā acu uzmetienā pat nav viegli saķert dizaina izmaiņu smalkās nianses. Uzkrītošākā laikam ir, kaut ļoti līdzīgas formas taču stāvāk novietotā radiatora reste. No motora pārsega priekšmalas uz resti ir pārcēlusies „Peugeot” lauviņa, bet pats motora pārsegs kļuvis par uz priekšu atvilktās restes tiesu garāks. Tieši šīs iezīmes uzlabotajam 308 sniedz izteiktāko piederību svaigākajai ražotāja modeļu rindai.
Automobiļu pusmūža dekoratīvā operācija bieži ietver arī ‘acu korekciju’. Tomēr priekšējo lukturu formās skalpeļa pēdas ievērot neizdodas. Toties kosmētiskie līdzekļi nav žēloti. Proti, gaismekļa izliektajā augšmalā dienas gaitas uguņu LED diožu virtene tagad pieejama jau arī bāzes versijai. LED gaismu tehnoloģija kļuvusi lētāka un jau kādu laiku nav tikai premium segmenta vai dārgāko komplektāciju priekšrocība.
Lai kā meklēju, aizmugurē neko jaunu atrast neizdevās, toties priekšpusē izmainīts ir arī bampers. Gaisa atvere centrā kļuvusi mazāka, bet uz tā rēķina lielākas palikušas sānu restītes, kurās iestrādā miglas lampas. Vēl pie izmaiņām var pieminēt, ka degvielas tvertnes lūciņa no apaļas kļuvusi noapaļoti kantaina un lielāka. Tas darīts, lai dīzeļmašīnu versijās vieta pietiktu ne tikai degvielas, bet arī AdBlue šķidruma uzpildes kaklam.
Arī salonā viss kā ierasts 2013.gada mašīnā un visos jaunākajos „Peugeot”. Savulaik par i-Cocpit nodēvētais priekšējā paneļa un viduskonsoles risinājums ar maza izmēra stūresratu un skatu uz instrumentu sekciju pāri stūrei nevis caur to. Laikam jau retais spalvasbrālis, tāpat kā es, pa aizgājušajiem četriem-pieciem gadiem pie tā nav pieradis. Taču ļaudis, kuri „Peugeot 308” būs noskatījuši maiņai pret kāda cita zīmola auto, sākumā var just kaitinājumu.
Pretēji gaidītajam, 308-tā mērinstrumentu sekcija pat dārgākajās komplektācijās nav kļuvusi digitāla kā tas ir jaunākajiem krosoveriem ar izskata ziņā faktiski tādiem pat saloniem. Toties multimēdiju sistēmas ekrāns ir ieguvis jaunu grafiku un Mirror Screen fukciju, kas nodrošina kā Apple tā Android sistēmu telefonu servisu.
Mūsu verdikts:
Nekas nav pārspīlēts un nekas nebalansē uz robežas ar iespēju dizainu vērtēt pretrunīgi,
kas citiem franču ražotājiem padodas nereti. „Peugeot 308” arī pēc feislifta ir proporcionāls, ar patīkamu siluetu un piesaistošām detaļām apveltīts automobilis. Ja ne skaists, tad ļoti glīts noteikti.
Tehnika
Jau iepriekš pazīstamais 1,2 litru benzīna trīscilindru Pure Tech motoriņš esot modernizēts un ieguvis efektīgāku atgāzu attīrīšanas sistēmu, taču jaudas ziņā izmaiņu nav – 110 vai 130 Zs. Jaudīgākajai versijai pastāv izvēle – sešpakāpju mehānika jeb EAT6 automāts. Vājākajai joprojām tikai piecu ātrumu mehānika. Tikai un vienīgi aprīkojuma ziņā vispilnīgākajai 308 GT versijai, kas uztverama kā puspakāpiens pieminētā GTi virzienā, tiek piedāvāts jaudīgāks benzīna motors – 1,6 litru THP turbīnnieks ar 205 Zs jaudu. Taču automāta šai versijai nav, tikai sešrobu rokas kārba. Starp citu šī sešiniece esot modernizēta reizē ar facelift.
Motoru pasaulītes lielākais jaunums ir sadarbībā ar „Ford” izstrādātais 1,5 litru BlueHDi turbodīzelis, kas pamazām nomainīšot līdzšinējo 1,6 litru dīzeli. Tiesa, šo jaunumu pie mums vēl dabūt nevar, jo sākumā tiek nodrošināti vecās Eiropas lielie tirgi. Mums pagaidām jāsamierinās ar pamazām aizejošo 1,6 litru BlueHDi (100 un 120 Zs), kā arī 2,0 litru BlueHDi (150 vai 177 Zs). Starp citu, virknei citiem ražotājiem kompaktklasē tik liela darba tilpuma motoru kā 1997 cm³ vairs nav. Jāpiebilst, ka 177 zirgu versija vienīgā pie mums ir pieejama ar jauno japāņu firmas „Aisin” astoņu pārnesumu automātisko transmisiju EAT8. Vājākajai dīzeļmašīnai (100 Zs) paredzēta piecpakāpju manuālā, bet pārējām pēc izvēles sešpakāpju kārba vai EAT6. Starp citu, Vācijai un citiem Rietumeiropas tirgiem, ar EAT8 tiek komplektēts arī pieminētais GT benzīna 1,6 litru THP, bet tad tā vairs nav tikai 205, bet jau 225 Zs kombinācija.
Mūsu pieredze
Kā pirmais “AutoMedia.lv” rīcībā nonāca perlamutra baltais auto ar 1,2 litru Pure Tech 130 Zs jaudas motoru un sešpakāpju automātu. Ja nezinātu, ka pat 308-tā modeļa startā tam nemaz nebija 1,4 litru tilpuma motora, i prātā nenāktu, ka motortelpā stāv vēl mazāks un tikai trīs cilindru verķītis. Cēliens vienmērīgs un pārliecinošs plašā motora apgriezienu amplitūdā, automāta darbība raita un pieskaņota motora parametriem.
Taču vēl lielāku patiku raisīja 308-tā gaitas īpašības un stūrēšana. Gaita bija ne pārāk cieta, ne arī lieki mīksta un asfalta naskos līkločos auto pie ceļa turējās kā pielīmēts. Ieskrējiena dinamika sajūtās tīkama un apdzīšana viegla. Galu galā ‘pēc papīriem’ šī versija 0-100 km/h sasniedz ātrāk nekā 10 sekundēs.
Sānsveres pat straujos pagriezienos gandrīz nejūt,
kursu mašīnīte turēja lieliski un gaitas stabilitāte priekš tāda it kā ierindas kompaktā hečbeka vairāk nekā atzīstama. Arī stūres iekārta demonstrēja visnotaļ saturīgu reaktīvo atdevi. Ļoti patīkams braucamrīks.
Nianses pagrūti atcerēties, bet jauki šis modelis brauca arī pirms feislifta. Piekaru konstrukcijā nekas nav mainījies, taču amortizatori esot pārregulēti atbilstoši uzfrišinātajiem spēka agregātiem.
Grūti bija neievērot, ka uzlabotajā versijā 308-tais piedāvā izvērstāku komforta un drošības aprīkojumu. Piemēram, joslas turēšanas asistentu (diapazonā 65 līdz 180 km/h ), vadītāja noguruma uzraudzību, automātisku tuvo-tālo gaismu pārslēgšanu un ceļa zīmju ‘nolasīšanu’, “aklo zonu” kontroli u.c.
Agrāk un arī tagad reizumis “Peugeot 308” saņem kritiku par, ja tā var izteikties, vadītāja-auto komunicēšanos. Piemēram, klimata regulēšana paslēpta displeja dzīlēs nevis pieejama jau no viduskonsoles atsevišķa bloka. Mūsuprāt tā ir tikai adaptācijas lieta un neērtības var radīt vien ļaudīm, kuri grūti iejūtas jaunos apstākļos.
Mēs braucām, necenzdamies uzstādīt degvielas taupības rekordus. Tikai divu dienu testā 308-tais ar šo motoru mūs aicināja uz baudīšanu nevis taupību. Rezultāts – vidēji 7,1 litrs benzīna uz 100 km. Pēc ražotāja datiem varētu iekļauties 4,5 litros. Neiespējami nešķita, taču prieciņa kā par jestrajiem trim cilindriem, tā EAT6 slēgšanos tad būs gaužām maz.
Piedāvājums un izredzes
Pieejamā aprīkojuma ziņā “Peugeot 308” atkal ir labāko piedāvājumu līmenī. Dizains pievelkošs, braukšanas īpašības ļoti tīkamas, komforta ziņā un ietilpībā ne sliktāks kā klasesbiedri. Cenas? Sākums iezīmēts ar 15 071 eiro par 110 Zs Pure Tech Access bāzes komplektācijā. Mūsu izmēģinātais 130 Zs auto GT Line izpildījumā prasa pielikt teju sešus ar pusi tūkstošus, bet stiprākais 2,0 litru dīzelis GT versijā jau sasniedz kompakto krosoveru cienīgu cenu – 26 969 eiro.
Ko sīkstākie konkurenti? “Golf” startē ar cenu 15 468 eiro. “Auris” no 15 070. Korejietis “Cee’d” ir kripatiņu lētāks – no 14 690, bet “Focus” no 15 120 eiro. Tātad
arī cenas francūzim konkurētspējīgas.
Kā Eiropā kopumā, tā Latvijā pieprasījums pēc “Peugeot 308” jau kopš modeļa starta atzīstams kā visnotaļ labs. Šī gada pirmajos desmit mēnešos Latvijā bija reģistrēti tieši 200 jauni “Peugeot 308”, kas kompaktklasē jeb C segmentā deva cienījamo sesto vietu aiz neapstrīdamā tirgus līdera “VW Golf” (558), kā arī “Toyota Auris” + “Corolla” (306+226), “Kia Cee’d” (300) un “Ford Focus” (229). Taču salīdzinājumā ar atbilstošu 2016.gada periodu ir piedzīvots pārdošanas kritums par trekniem 32%. Iespējams, daļa no šī auto piekritējiem pirkumu apzināti novilcinājuši, lai sagaidītu uzlaboto mašīnu. Redzēsim. Mūsuprāt, “Peugeot 308” pēc facelift ir pietiekams potenciāls, lai atgrieztos savas klases pārdošanas līderu trijniekā.
308 GTi – uguns pakulās!
Veiksmīgi sagadījās, ka tikai mazliet pēc ierindas modeļa varējām sēsties arī ‘ugunsratos’ 308 GTi. Ārēju pazīmju, kas uzreiz nekļūdīgi GTi ļauj atšķirt no pārējiem 308-jiem lauvām, ir maz. Sānos vien trīs maģisko burtiņu simbols. Aizmugurē to papildina arī atšķirīgi izpūtēja gali bampera apakšā. Priekšā hromētās radiatora restes vietā GTi ir matēti melna. Pa lielam, ja neskaita lielus vismaz 19 collu riteņus un zemprofila riepas, tas arī viss.
Arī salonā par atrašanos citādā “Peugeot 308” nekas daudz neliecina. GTi abreviatūra mazās mazliet sportiskāk apdarinātās stūrītes apakšmalā. Vēl maza, bet ugunīgi sarkana iešuvīte ādas apdarē aploces augšā, kā arī spilgti sarkani iekrāsojumi ātrumpārslēga sviras sānos. Sarkani diegotas salona apdares šuves jau nav tikai GTi iezīme. Zīmīgākā atšķirība ir pirmās rindas ļoti ergonomiskie sporta sēdekļi, kuru atzveltnes rotā uzšuve Peugeot Sport.
Toties
pēc rakstura GTi jau ir pavisam cita mašīna nekā pārējie 308-tie.
Iepriekš pieminētais uzraksts Peugeot Sport uz sēdekļu atzveltnēm nav tikai dekorācija. GTi tiešām ir pilnveidots un pieslīpēts „Peugeot” sporta nodaļā, kas nodarbojas ar kompānijas motoru sporta aktivitāšu īstenošanu, tostarp ar F-1 un Dakar Rally projektiem.
Sporta inženieri ir pastrādājuši gan pie motora, gan pārnesumkārbas, gan šasijas un stūres mehānisma pilnveidošanas, lai GTi turētos uz ceļa vēl ievērojami labāk, lai stūrei klausītu vēl perfektāk, lai bremžu sistēma atbilstu sasniedzamajiem ātrumiem un mašīnas sportiskajai dinamikai. Pats auto ir par 11 mm zemāks nekā standarta 308-tie, bet motora 330 Nm maksimālais griezes moments pieejams ļoti plašā diapazonā – no 1900 līdz 6000 kloķvārpstas apgriezieniem minūtē. Līdz 100 km stundā šis velnēns ieskrienas apaļās sešās sekundēs.
Braukt ātri un sportiski ar “Peugeot 308 GTi” ir kaifīgi un šis auto nudien ir pieklājīgs pretinieks citiem atzītākajiem kompaktklases ‘karstajiem hečbekiem’. Taču vienlaikus nekas netraucē to izmantot kā ikdienas automobili ģimenes vajadzībām. Jāpiebilst, ka pēc facelift ierindā atstāta vairs tikai niknākā 272 Zs versija ar ātrumkārbā iebūvētu pašbloķējošos Torsen diferenciāli. 250 Zs GTi no aprites ir izņemts. Par 308 GTi jāatdod teju apaļa divu ierindas “bāzīšu” cena jeb 30 900 eiro.
Slavenais “Golf GTI” pieejams jau no 26 965 eiro, bet tad tikai ar trim durvīm un 230 Zs jaudu. Pieliekot vēl divas durvis un 15 Zs jaudas, Volfsburgas velniņš jau maksās tik pat cik 308 GTi bet dinamikā ir mazliet lēnāks – 6,5 sekundes. Tiesa, vācietim ir pieejamas arī DSG robotizētās pārnesumkārbas, taču cena tad būs vēl prāvāka. Jaunā “Opel Astra OPC” vēl nav iznākusi, bet vecā maksā tikpat, cik 308 GTi, un ir tieši tikpat ātra.
Vēl jāatceras par “Focus ST” un “Focus RS.” ST būs ap 5000 eiro lētāks, bet Zs un dinamikas ziņā “Golf GTI” līmenī. Savukārt RS jau ir mazliet augstākā plauktiņā kā cenas (37 670 Zs), tā jaudas (350 Zs) un dinamikas (4,7 s) ziņā. “Honda Civic Type R” (36 990 eiro un 320 Zs) vairāk ir “Focus RS” konkurents, bet vērā jāņem “Seat Leon Cupra”. Spāniete ar vācu tehniku ir ņiprāka par “Golf GTI”, jo motors ‘sagriezts’ līdz 300 Zs jaudai un cena par piecdurvju “Cupra” ir tikai 28 990 eiro.
„Peugeot 308 1,2 Pure Tech 130 EAT6” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Peugeot 308 GTi MT6” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms