FOTO: „AutoMedia.lv” tests: trīs simti astotais zibenszellis

1-Peugeot 308 GTi

„Peugeot” agrāk prata un joprojām spēj uztaisīt īstas sporta mašīnas. To zina ikviens, kurš vismaz kaut cik seko līdzi pasaules motoru sportā notiekošajam.  Savulaik pasaule sajūsminājās arī par sportiskām „Peugeot” ielas mašīnas, taču pēdējās desmitgadēs franču lauva šo auru bija pazaudējis. Vai jaunais „Peugeot 308 GTi” spēs atgriezt šādu spēkratu cienītāju interesi?

Atcerēsimies kaut vai pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu vidū radīto „Peugeot 205 GTi”. „Karsto hečbeku” cienītāji dēļ šī aizraujoši jestrā mazuļa aiz sajūsmas vai slapināja bikšelēs, taču vēlākās desmitgadēs izlaistie analogi vairs tā uztverti netika. Varbūt tas saistīts ar to, ka šim Francijas autobūvētājam bijušas ilgstošas finansiālas problēmas, ko ‘pārcilājuši’ gan auto, gan biznesa mediji visā pasaulē?

40-Peugeot 308 GTi

Lai nu kā tur bijis, jaunais 308 GTi, sekojot divus gadus agrāk iznākušajam, izmēros mazākajam „Peugeot 208 GTi”, tautās devās pērnā gada nogalē, bet līdz mums tas nonāca tikai šī gada pavasarī. 208 GTi kopumā ir saņēmis labas cienītāju atsauksmes. Turklāt gan vienu, gan otru izstrādājuši specializētās autosporta nodaļas Peugeot Sport speciālisti un tas jau vieš cerību.

„Peugeot 308 GTi” spēj dāvāt braukšanas svētkus, bet ikdienā nenogurdina.

„Peugeot 308 GTi” ir komplektēts ar to pašu 1,6 litru benzīna turbomotoru, kas sastopams zem mazākā GTi brālīša (208 Zs) ‘kapota’. Taču Peugeot Sport nodaļas speciālisti jaudu izmēros prāvākajam un arī smagākajam 308 GTi saskrūvējuši līdz 269 zirgspēkiem. Uzmanību, jau pirms sēšanās pie stūres, piesaista arī motora griezes parametri. Maksimālos 329 Nm šī nelielā turbo spēkstacija spēj noturēt ļoti plašā intervālā – no 1900 līdz pat 5500 kloķvārpstas apgriezieniem minūtē. Varētu būt interesanti… lai gan, citiem populārākajiem „karstajiem hečbekiem” , piemēram, „VW Golf GTi”, „Ford Focus ST”, „Seat Leon Cupra”, „Honda Civic Type-R” ir divlitrīgi turbīnnieki. Toties 308 GTi savā svara kategorijā, šķiet, ir čempions CO2 izmešu ierobežošanā, ja tas kādam svarīgi.

34-Peugeot 308 GTi

Pats par sevi saprotams, ka 308 GTi ir ne tikai īpašs motors, bet arī pastiprinātām slodzēm sagatavota mehāniskā pārnesumkārba, ierobežotas slīdes Torsen diferenciālis, no pamatmodeļa atšķirīga piekare ar dažviet izmantotām alumīnija detaļām un jaudīga bremžu sistēma, kā arī modificēta stūres iekārta. Uz 19 collu izskatīgajiem riteņu diskiem uzmontētas speciālās Michelin Pilot Super Sport dārgas riepas.

13-Peugeot 308 GTi

Kāpjam iekšā. Interjers ir gandrīz tāds pats kā „Peugeot 308 GT”, taču –viscaur tumšpelēki melno un tādēļ mazliet nomācošo iespaidu salonā cenšas kliedēt sarkanu diegu šuvītes, ugunīgas GTi šiltītes un spoži metāla pedāļi. Sporta sēdekļi ar atzveltnē izšūto Peugeot Sport uzrakstu ir labi profilēti, augumu saturoši, bet ne žņaudzoši. Ātrumpārslēgšanas svira novietota parocīgi, stūre, kā jau pierasts arī ierindas modelī, maziņa, bet ar ergonomiski veidotu aploci un apakšpusē sportkāru manierē mazliet ar nošķeltu apaļumu. Ērti. Vien joprojām mazliet mulsina, ka uz mērinstrumentu sekciju jālūkojas pāri stūrei, nevis caur to, kā ierasts vairumā automobiļos. Gan jau var pierast, taču dažiem augumiem optimālais sēdekļa augstuma un stūres stāvoklis var sakrist tā, ka odometru un spidometru īsti saskatīt nevarēs. Īsts benzīgalva iztiks, jo dzinēju dzird un ātrumu jūt, taču ikdienas satiksmē mērinstrumentus redzēt tomēr ir noderīgi. Turklāt ne jau tikai benzīngalvas var izvēlēties kļūt par 308 Gti stūrētājiem.

22-Peugeot 308 GTi

„Peugeot 308 GTi” arī ārēji izskatās labi. Virsbūves divtoņu pārklājumu vēl krāsaināku arī no ārpuses padara GTi aksesuāru komplekts. Turklāt hečbeka stāju uzlabo arī lielie riteņi ar sarkani spīdošiem bremžu suportiem un zemāka piekare. Pietiks tīksmināties – braucam!

Auto, protams, iedarbināms, nospiežot pogu, kas atrodas… nē, nevis uz priekšējā paneļa pa labi no stūres, bet gan uz vidustuneļa, mazliet aiz pārnesumkārbas kloķa. Neērti? It kā nē, tikai jāpierod. Motors iedarbojas ar dobju rūkoņu, kā jau tas sportiskam braucamrīkam pieklājas. Jau no pirmajiem metriem skaidrs, ka auto ir ātrs. Pēc ‘papīriem’ līdz simtiņam tas ieskrienas sešās sekundēs. Krietni cietākā nekā pamatmodelim piekare liek just ceļa negludumus, taču, kopumā par diskomfortu dēļ tā, sūdzēties negribas. Sportiskai mašīnai tādai jābūt, tās nekad nebrauc kā dīvāni.

20-Peugeot 308 GTi

Inženieri un mārketologi laikam šoreiz ir vienojušies jeb pirmie vienkārši ņēmuši virsroku, jo 308 GTi nav tagad modē nākušo šasijas un stūres automātisko ikvienam pieskaņošanas režīmu. Nav tur nekādu Comfort vai Tour, tikai Sport, kas faktiski aprobežojas ar motora atsaucību. Sportiniekam ir jābūt sportiskam un trekns punkts.

Strauju S veida līkumu kaskāde apliecina, ka „Peugeot 308 GTi” ir ļoti stabils. Sānsveres gandrīz nav jūtamas un auto pagriezienos uz ceļa turas lieliski. Izrādās, ka ne tikai riteņu šķērsbāze ir padarīta platāka nekā pamatmodelim, bet priekšējie riteņi par veselu grādu vairāk ir sagāzti viens pret otru kā īstām sporta mašīnām. Tas ātros līkumos dod papildu stabilitāti un precīzāku vadāmību, bet Torsen diferenciālis, paātrinoties līkumu izejās, dzēš nevajadzīgo izspolēšanu. Gards brauciens sanāk! Stūre ir stingra un arī atsaucīga, pagriežamība zibenīga. Rodas sajūta, ka stūre ir ‘īsa’ kā kartingam. Taču tā ir tikai mazā rata un ļoti precīzās vadāmības radīta ilūzija, jo pilnībā no atdures līdz atdurei izgriežami pilni trīs apļi. Auto ar Michelin riepām tik stingri turas pie ceļa, ka stūre jātur cieši, citādi to asos un strauji ņemtos līkumos gluži vai rauj ārā no rokām. Es būtu vēlējies vēl zemāku sēdpozīciju.

10-Peugeot 308 GTi

Stabilitātes kontroles sistēmu ESP ir iespējams atslēgt, taču 308 GTi tik un tā nekļūst mežonīgs un neparēķināms, kas liecina, ka šasija un stūres mehānisms nudien ir lieliski noregulēts. Turklāt bremžu sistēma nudien ir ļoti efektīga. Uz šāda fona gandrīz lieks šķiet taustiņš blakām Start/Stop pogai, ar ko ieslēdzams Sport režīms. Protams, motors pēc pieskāriena akseleratoram tad šķiet vēl jautrāks, taču garākā stiepienā nebūt nav vēl ātrāks kā spēj būt. Apdzīšanas manevriem Sport tomēr noder, pret Sport sarkani izgaismoto mērinstrumentu bloku palieku vienaldzīgs, bet pastiprinātā motora skaņa salonā liek vien pasmaidīt. 308 GTi tāpat ir laba skaņa. Klasisko ‘roķeni’ gan diemžēl ir aizstājusi elektroniskā stāvbremze. Tātad priekšpiedziņai raksturīgo deguna izstumšanu ar to koriģēt nevar.

29-Peugeot 308 GTi

Kad tiku tikām esmu izpriecājies par dažādu kalibru ‘bumeru’ piesmiešanu, konstatēju, ka visādi citādi 308 GTi var būt arī visnotaļ praktisks ikdienas auto, jo tam ir pietiekami liels bagāžnieks un četras sānu durvis. Kāds no kolēģiem savā atsauksmē uzrakstījis, ka nekādi nespēj ar šo auto braukt prātīgi. Es varu. Taču apziņa, ka jebkurā brīdī varu ‘nodot uguņus’, sirdi silda. Arī degvielas patēriņš, brauc kā gribi, šausmas neiedveš. Rātnākos ritmos (ne lēnos) tas var būt pat mazāks nekā manis ilgi izmantotajam 2007.gada ikdienišķajam „Ford Focus” ar analoga tilpuma atmosfērisko benzīna dzinēju.

Piebilstams, ka mazāk jaudīgajai 308 GTi versijai ar 247 Zs jaudu ir mazāki riteņi un bremžu diski, vienkāršāki sēdekļi un nav Torsen diferenciāļa. Tātad braukšanas svētki būs mazāk krāšņi, bet cenas starpība ir visai nebūtiska.

„Peugeot 308 GTi” vērtē* Ainārs Zariņš

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm) 4253
Platums bez spoguļiem (mm) 1804
Augstums (mm) 1446
Riteņu garenbāze (mm) 2620
Klīrenss (mm) 141
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) 420
Pašmasa (kg) 1426
Pilna masa (kg) 1790
Motors R4 Turbo; četri vārsti uz cilindru; 1598 cm3; 269 ZS) / 6000 apgr.; 329 Nm / 1900-5500 apgr.
Atgāzu emisiju klase Euro 6
CO2emisijas (g/km) 139
Degviela benzīns
Maksimālais ātrums (km/h) 250
Dinamika 0-100 km/h (s) 6,0
Degvielas patēriņš (l/100 km) Jauktā režīmā – 6,0
Degvielas tvertnes tilpums (l) 53
Velkošā ass Priekšējā
Ātrumkārba Sešpakāpju manuālā
Stūres rata apgriezieni 3,0
Stūres pastiprinātāja tips Elektrohidraulisks
Riepas 235/35 ZR19
Tehniskās apkopes cikls 15 000 km vai reizi gadā
Garantijas laiks 3 gadi vai 100 000 km nobraukums

“Peugeot 308 GTi 270”  un konkurentu cenas eiro

Peugeot 308 GTi 1,6T(269 Zs) 6MT no 27 300
Opel Astra OPC 2,0T (280 Zs) 6MT no 30 149
Seat Leon Cupra 2,0 TSI (290 Zs) 6MT no 28 311
Seat Leon Cupra 2,0 TSI (280 Zs) 6MT no 27 659
VW Golf GTi 2,0 TSI (220 Zs) 6MT no 26 584
Honda Civic Type-R 2.0T (310 Zs) 6MT no 35 480
Honda Civic Type-R 2.0T GT (310 Zs) 6MT no 37 030
Ford Focus ST 2,0 (250 Zs) 6MT no 24 820
Ford Focus RS 2,0 (350 Zs) 6MT no 37 140

„AutoMedia.lv” noteiktie „Peugeot 308 GTi 270” degvielas patēriņa rezultāti pēc auto borta datora

Rīga – Kauņa (šosejas režīmā) 252 km ar vidējo ātrumu 83 km/h – 7,1 l/100 km
Kauņa (pilsētas režīmā) 32 km ar vidējo ātrumu 22 km/h – 10,1 l/100 km
Kauņa – Utena – Jēkabpils – Līvāni – Jēkabpils – Pļaviņas – Jēkabpils (kombinētā režīmā) 419 km ar vidējo ātrumu 58 km/h – 7,8 l/100 km
Jēkabpils – Rīga (šosejas režīmā) 146 km ar vidējo ātrumu 63 km/h – 6,5 l/100 km
Kopējais testa patēriņš 849 km ar vidējo ātrumu 60 km/h – 7,5 l/100 km
Odometra rādījums testa sākumā 1674 km, testa beigās – 2523 km