Latvijas komanda uzvar 12 stundu izturības braucienā ar „Nissan Leaf” elektromobiļiem

64-Nissan 12H Silent Challenge”

Aizvadītās nedēļas nogalē Pērnavas sacīkšu trasē „Auto24 Ring”, šosejas izturības sacīkšu „Hankook Baltic 1000 km race” ietvaros „Nissan Nordic” organizētajā „Nissan 12H Silent Challenge” braucienā ar „Nissan Leaf” elektromobiļiem, uzvaru guva Latvijas komanda, pārspējot Lietuvas un Igaunijas kolēģus.

„Nissan 12H Silent Challenge” brauciena mērķis bija demonstrēt šobrīd pasaulē visvairāk pārdotā elektroauto „Nissan Leaf” uzlabotās versijas spējas maksimālas izmantošanas apstākļos, kā arī popularizēt šos automobiļus, kas ļauj pārvietoties, nepiesārņojot vidi ar kaitīgajiem izmešiem.

42-Nissan 12H Silent Challenge”

Braucienā dalību ņēma visu trīs Baltijas valstu autojomas preses pārstāvju komandas. Uzdevums bija it kā vienkāršs – noskaidrot, cik lielu attālumu „Leaf” spēj veikt 12 stundās jeb pusdiennaktī. Elektromobiļu apstāšanās notika tikai un vienīgi, lai uzlādētu baterijas, vienlaikus nomainoties pilotam. Starts tika dots ceturden, 16.jūnijā pulksten 21.00, bet finišs bija pēc 12 stundām, pulksten 9.00 piektdienas rītā.

Dalībniekiem jau pirms starta bija skaidrs, ka uzvarai izšķirīgs būs ne tikai braukšanas ātrums, bet arī brauciena aizvadīšanas stratēģija.

Latvijas komanda izsprieda, ka jāspēj sabalansēt maksimāli liels ātrums un „Leaf” akumulatoru baterijas iespējami efektīga izmantošana, lai pēc iespējas mazāk laiku pavadītu, lādējot akumulatorus, bet vairāk braucot trasē. Tātad – jāatrod pietiekami augsts vidējais ātrums, kas ļauj nodrošināt elektromobiļa baterijas iespējami lēnāku izlādi. Sacensības sarežģīja tas, ka organizatori (speciāli vai apstākļu sakritības pēc) bija nodrošinājuši tikai divas ātrās uzlādes stacijas uz trim mašīnām. Tātad svarīga bija arī taktika, jo visiem vienlaikus uzlāde nebija iespējama un varēja gadīties situācija, ka laiks tiek zaudēts, stāvot rindā pie lādētāja…

13-Nissan 12H Silent Challenge”

Jau sacensību sākumā bija manāms, ka Igaunijas un Lietuvas komandas cenšas braukt ātrāk nekā latvieši. Taču ātri vien atklājās tas, ko bijām izprātojuši. Proti, jo ātrāks brauciens, jo ātrāk izlādējas auto akumulatori un ātrāk pienāk uzlādes brīdis. Turklāt izrādījās, ka igauņi visticamāk nebija ņēmuši vērā, ka, intensīvi izlādējoties, „Leaf” baterijas uzlādē enerģiju uzņem lēnāk. Attiecīgi – ilgāks laiks vajadzīgs baterijas atjaunošanai. Katrs Latvijas komandas braucējs centās izbraukt bateriju maksimāli „sausu”, bet iespējami ilgi pavadīt trasē, vienlaikus cenšoties attīstīt iespējami lielāku ātrumu.

Igauņi pārējos uzskatāmi apteidza uzlādes biežumā, bet, ātrāk braucot iegūto kilometru skaits, nebija pietiekams, lai kompensētu lādējoties aizvadīto laiku. Tādējādi, jau aptuveni sacensību vidū spriedām, ka īstie konkurenti mums ir lietuvieši, lai arī ikviena komanda uzlādes brīžos centās konkurentiem nosplēpt odometra patieso rādījumu. Mūsu komandai kritisks brīdis pienāca naktī, kad pirms trešās uzlādes „Leaf” neplānoti ātri izlādēja enerģijas pēdējos atlikumus un auto trasē gandrīz apstājās. Tomēr „bruņurupuča” tempā spējām sasniegt uzlādes staciju.

31-Nissan 12H Silent Challenge”

Sacensību otrajā pusē kļuva redzams, ka arī lietuviešu vadītā „Leaf” baterijas ir uzkarsētas vairāk nekā mūsējam auto un uzlāde notiek lēnāk. Turklāt beigās lietuviešiem neizdevās braucienu pabeigt bez vēl vienas īsas iebraukšanas boksos pie lādētāja. Tādējādi Latvijas komandas stratēģija bija izrādījusies visatbilstošākā izvirzītajam uzdevumam – 12 stundās, pieciem pilotiem sēžoties pie stūres, iztikt ar četrām uzlādēm un maksimāli ilgi braukt ar iespējami lielāku vidējo ātrumu. Uzlāde mums vidēji aizņēma mazliet mazāk nekā pusstundu. Tātad trasē pavadījām vairāk nekā desmit no 12 stundām.

51-Nissan 12H Silent Challenge”

Finišā izrādījās, ka Latvijas komanda ir veikusi par 12 kilometriem vairāk nekā Lietuvas kolēģi, bet Igaunijas vienība atpalika vēl par 9 kilometriem. Cik tad kopumā nobraucām 12 stundu nepārtrauktā (ja neskaita uzlādes) braucienā? 658,9 kilometrus. Katram no pilotiem savā braucienā, pilnībā izmantojot bateriju kapacitāti, vidēji iznāca 132 km, cenšoties ieturēt ap 75-85 km/h vidējo ātrumu. Jāpiebilst, ka ļoti nozīmīgs darbs uzvaras kaldināšanā ritēja ne tikai trasē, bet arī boksos, brīvajiem komandas dalībniekiem koordinējot katra pilota rīcību, sekojot konkurentu darbībām.

Latvijai uzvaru nesošo komandu veidoja radio un TV raidījumu vadītājs Oskars Kaņeps-Kalniņš, portāla „AutoMedia.lv” redaktors Ainārs Zariņš, laikraksta „Latvijas avīzes” spēkratu žurnālists Guntars Pulss, portāla „Go4Speed” pārstāvis Aigars Tīdmanis un Latvijas Automobiļu federācijas preses dienesta vadītājs Viesturs Saukāns.

Birkas: