Trešdien, 20.aprīlī prezentāciju piedzīvoja Lexus jaunais, pilnībā elektriskais modelis RZ 450e. Tas ir pirmais, no nulles izstrādātais Lexus elektroauto, kas veidots uz specializētas elektrisko transportlīdzekļu platformas e-TNGA. Turpmāk ražotājs sola realizēt Lexus Electrified koncepciju – jaunus elektromobiļus izlaist teju ar ložmetēja šaušanas ātrumu un no 2035.gada ražot vairs tikai elektroauto!
Starp citu, Eiropas un vēl dažos tirgos jau ar 2030.gadu būšot nopērkami vien elektriski Lexus. RZ 450e ir pavisam kas cits nekā bija pirms dažiem gadiem izlaistais Lexus UX 300e. Modeļa ar apzīmējumu RZ iepriekš Lexus klāstā nebija un jaunā platforma devusi iespēju izmantot braucēju labā to, ka automobilim nav tradicionāla dzinēja, nav arī klasiskas pārnesumkārbas un sajūga, bet elektriskā beterija ir integrēta pašā virsbūvē – maksimāli zemu. Tādējādi, auto ieguvis īpaši zemu izvietotu smaguma centru, bet vadītājs un pasažieri vairāk telpas savām ērtībām.
Tehniski RZ 450e vinotaļ novatorisks, bet fakstiski tāds pats kā sešas dienas ātrāk atklātais Toyota bZ4X sērijveida elektromobilis. Taču no skata – kā no ārpuses, tā arī salonā RZ nešaubīgi atspoguļo Lexus stilu un vērtības.
Vai spējat iedomāties mašīnu, kuras stūres ratu ar stūrējošajiem riteņiem nesaista stūres statnis un zobstienis… bet tikai elektroinstalācijas vadu kūlis! RZ 450e (arī bZ4X) kā opcija pieejama sistēma One Motion Grip, kas aizstāj mehānisku stūres un stūrējošo riteņu saikni ar elektronisku savienojumu, kas caur atbilstošu „smadzeņu” bloku nodod komandas. Lexus ir pirmais auto ražotājs, kas atļaujas šādu sistēmu piedāvāt sērijveidā, neparedzot mehāniska savienojuma izmantošanu pat avārijas situācijām. Bailīgie un mānticīgie, kā arī taupīgākie, protams, varēs palikt pie klasiskas stūrēšanas un stūres.
Tiesa, ražotājs apgalvo, ka One Motion Grip komplektā ar Lexus jauno pilnpiedziņas vadības sistēmu Direct4 nodrošinās tāāāādu braukšanu, kas klasiskai stūrēšanas sistēmai nav pa spēkam. Sistēma, izmantojot elektrisko savienojumu, raida komandas no stūres uz riteņiem. Piedodiet! Ne no stūres, bet kaut kā līdzīga lidmašīnas vadības stūrei, Rezultātā tiekot nodrošināta daudz ātrāka un prrecīzāka stūrējošo riteņu reakcija un, attiecīgi, precīzāka auto vadība. Šādai elektroniskai stūrei, lai izgrieztu riteņus no atdures līdz atdurei, pietiek ar 150 grādu pagriezienu!
RZ tiek izmantots litija-jonu akumulators ar kopējo jaudu 71,4 kW. Tas novietots pilnībā zem auto salona, tādējādi kļūstot par platformas sastāvdaļu. Akumulatora atrašanās vieta, kā jau iepriekš minēts, nodrošina arī automobiļa zemo smaguma centru un attiecīgi arī stabilitāti manevru laikā.
Liela vērība esot piegriezta akumulatora ilgmūžībai, jo īpaši veiktspējas līmenim, kāds varētu būt gaidāms pēc 10 gadu ilgas pārvietošanās. Lexus paredz, ka RZ akumulators šajā laika posmā saglabās vairāk nekā 90% no jaudas, pateicoties virknei pasākumu kvalitātes un veiktspējas nodrošināšanai, kuru pamatā esot Lexus ilgā pieredze akumulatoru pārvaldības tehnoloģiju jomā.
Sīkāka informācija par transportlīdzekļa braukšanas diapazonu un akumulatora uzlādes laikiem tiks paziņota vēlāk, bet Lexus prognozē, ka kombinētajā WLTP ciklā RZ varēs nobraukt aptuveni 400 km. RZ mērķa patēriņš ir 18,1 kW uz 100 km.
Advancētas drošības sistēmas
Jaunajā RZ ir integrēti arī vairāki citi jauninājumi, piemēram, brīvroku joslas sekošanas funkcija, proaktīvs braukšanas asistents ar stūrēšanas palīgsistēmu un jauns monitors, kas uzrauga vadītāja uzvedību, konstatējot nogurumu vai neuzmanības pazīmes.
Adaptīvā kruīza kontrole un joslas sekošanas funkcija darbojas kopā, lai nodrošinātu brīvroku braukšanu situācijās, kad ātrums ir mazs, piemēram, lēni kustīgās satiksmes rindās. Proaktīvais braukšanas asistents izmanto priekšējo kameru, lai noteiktu līkuma leņķi, attiecīgi regulējot stūri, tuvojoties un veicot pagriezienu.
Jaunais RZ ir aprīkots arī ar Lexus e-Latch, kas automātiski atceļ durvju atvēršanu, ja no aizmugures tuvojas transportlīdzekļi vai riteņbraucēji. Ir paredzams, ka šis, būdams pasaulē pirmais šāda veida izgudrojums, palīdzēs novērst 95% negadījumu, ko izraisa durvju atvēršana nevietā.
JaunoLexus RZ 450e var rezervēt Lexus mājaslapā. Pārdošanas uzsākšana plānota 2023. gada janvārī.