Pa ekonomijas ceļu… un ne tikai uz Ženēvu

Preses relīze lakoniski vēsta: uzvaru „Peugeot Eco Cup” izcīnīja Latvijas žurnālistu ekipāža Ivo Goldmanis (WhatCar?) un Guntars Pulss (Latvijas Avīze), kuri ar „Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi” ceļu no Rīgas līdz Ženēvai veica ar vidējo degvielas patēriņu 3,3 l/ 100 km.

Arī jūsu „AutoMedia.lv” korespondents kopā ar žurnāla „Top Gear” galveno redaktoru Ilmāru Līkumu ar tieši tādu pašu „Peugeot” piedalījās šajā ekorallijā un finišā, tiesa, ar krietni pieticīgāku rezultātu – 4,0 l/100 km – ieņēma „godpilno” trešo vietu (četru ekipāžu sacensībā).

Padevāmies pēc pirmās dienas

Ojārs Vētra (AutoMedia.lv)

Ojārs Vētra (AutoMedia.lv)

Nav jau tā, ka mums nebija zināmi kādi ekonomiskas braukšanas noslēpumi, par ko zināja kolēģi. Droši vien teorijā esam vienlīdz spēcīgi. Un sacensību pirmajā etapā no Rīgas līdz Poznaņai mēs pat centāmies – braucām lēni un taupīgi, un dienu (ap 900 km distanci) finišējām ar auto borta datorā fiksētu patēriņa rādītāju 3,4 l/100 km. Tikmēr mūsu galvenajiem konkurentiem Ivo ar Guntaru šo Lietuvas-Polijas posmu izdevās veikt ar 3,2 l/100 km.

Jau tobrīd bija skaidrs, ka šie puiši ir psiholoģiski labāk nobrieduši un spējīgi pacietīgāk izturēt smago vezumnieku lukturu zibšņus atpakaļskata spogulī un stūres vīru atklāti nicīgos skatienus, „fūrēm” garām aizlīgojot. Šāda reakcija ir pilnīgi saprotama, jo ekobraucēju mērķtiecīgie centieni uztaustīt minimālā patēriņa robežu, bija saistīti ar patiešām lēnu pārvietošanos un – skatīsimies patiesībai acīs – visai nesmalkjūtīgu (lai neteiktu – nepieklājīgu) satiksmes plūsmas bremzēšanu.

Piemēram, mūsu auto fiksētais vidējais ātrums pirmās dienas nobeigumā bija 71,5 km/h. No savas Polijas šķērsošanas pieredzes itin labi zinu, ka, veicot šo distanci ar „atļauto maksimālo”, vidējais ātrums būtu 82…84 km/h. Tātad pārvietojāmies krietni lēnāk nekā normāli braucēji. Un

…vājš mierinājums, ka krietni ekonomiskāk. Šāda braukšana ir ne tikai traucējoša citiem, bet arī līdz pagurumam neinteresanta pašiem,

lai gan varat ticēt, ka tēmu sarunām mums ar kolēģi Ilmāru bija atlikām.

Ilmārs Līkums (TopGear)

Ilmārs Līkums (TopGear)

Un tā pirmās dienas nobeigumā mēs atzinām kolēģu pārākumu un novēlējām viņiem veiksmi cīņā ar igauņiem par galveno balvu (labu „Peugeot” velosipēdu). Pēc tam, sacensību otrajā dienā, kad bija jāveic vēl par 400 km garāka distance, tostarp liela daļa pa Vācijas autostrādēm, braucām relaksētā „dinamiski-ekonomiskā režīmā”, t.i., nevis ātrāk par visiem, bet vismaz drusciņu ātrāk par nebeidzami garo „kravinieku” kolonu.

Finišā Anesī viesnīciņā, aptuveni 30 km no Ženēvas ieradāmies ap vienpadsmitiem vakarā, izdzērām katrs pa kausiņam „mierinājuma alus” un likāmies uz auss, lai nākamajā dienā, atjaunojuši spēkus, dotos apmeklēt Ženēvas autoizstādi. Tas patiesībā bija mūsu nedaudz nogurdinošā ceļojuma ar eko-braukšanas elementiem galamērķis.

Ekonomēt, vai tomēr nē?

Jā, protams, jūs varat braukt lēnāk par visiem un tā ietaupīt degvielu. Varat nedzert alu ar draugiem un vīnu romantiskās vakariņās kopā ar mīļoto sievieti, varat nededzināt sveces un neklausīties mūziku. Varat neiet uz kino un neēst saldējumu. Varat nelietot garšvielas, gatavojot ēdienu… Taču, kā saprotat, šāda

…nežēlīga taupīšana it visā atņem dzīvei garšu. Tāpat kā braukšana ar 72 km/h.

Ivo Goldmanis (What Car?)

Ivo Goldmanis (What Car?)

Personīgi mani šāds pārvietošanās ātrums (tāpat kā dzīve bez garšas) neapmierina! Tāpēc es esmu gatavs maksāt papildus par 0,7 l/100 km, lai galamērķī nokļūtu stundiņu ātrāk un nepalaistu garām „burziņu” ar draugiem.

Patiesībā jau šodien degvielas ekonomija tāpat kā ekoloģija un drošība ir starp tām prioritārajām jomām, par ko rūpes ir uzņēmušies auto ražotāji. Katram lietotājam atliek tikai izvēlēties sev piemērotāko. Nav jau tā, ka visi ir vienisprātis. Viens dod priekšroku smukumam, otrs – komfortam, trešais – drošībai, bet vēl kāds – degvielu taupošam dzinējam. Un ticiet man – tas patiešām arī taupa.

Praksē esam pārliecinājušies, ka moderns vidējās klases „Peugeot” universāls bez speciālas knauzerēšanās patērē 4,0 l/100 km.

Guntars Pulss (Latvijas avīze)

Guntars Pulss (Latvijas avīze)

Tas ir nudien labs rādītājs, divreiz mazāk nekā līdzīgos apstākļos nosvilinātu viņa divdesmit gadus vecākais brālis.

Joprojām meklējat iespēju ietaupīt? Ir tāda iespēja! Esiet pieticīgāks un „Peugeot 508” vietā iegādājieties „Peugeot 301” (tas pieejams ar tādu pašu 1,6 litru HDi dīzeli). Jā, bez šaubām tas ir prestiža, kvalitātes sajūtas un gabarītu ziņā zemākas klases modelis. Taču, ja spēsiet ar to samierināties, visas turpmākās dzīves laikā degvielā jūs nenotērēsiet to, ko būsiet ieekonomējis, izdarot šādu, mūsuprāt, racionālu izvēli…

Peugeot Eco Cup 2013_Riga-Geneva 12

Birkas: