Saskaņā ar Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) datiem pērn Eiropas Savienībā tika reģistrēti vairāk nekā 1,5 miljoni jaunu elektromobiļu. Tas ir par 37% vairāk nekā gadu iepriekš. Statistika liecina, ka pieprasījums šajā segmentā pastāvīgi pieaug, un ražotāji elektrificē arvien vairāk savu modeļu.
Apsteidz dīzeļauto
2023. gadā jaunu elektroauto tirgus daļa ES valstīs sasniegusi 14,6 procentus – tas ir vairāk nekā dīzeļauto, kuru daļa sarukusi līdz 13,6 procentiem. Pēc agresīvas cenu samazināšanas kampaņas
par visvairāk pārdoto kļuva ar elektrību darbināms auto – kompaktais krosovers Tesla Model Y.
Saskaņā ar Dataforce datiem tas pērn tika realizēts 254 822 vienībās. Tādējādi amerikāņu elektroauto ražotājam izdevies pārliecinoši pārspēt iekšdedzes dzinēja modeļu pārdošanas rādītājus: aiz Model Y ierindojās Dacia Sandero (235 893) un Volkswagen T-Roc (206 438).
Pērn Eiropas tirgos elektroauto segmentu papildināja arvien jauni modeļi. Tiek prognozēts, ka vairāki no tiem šogad uzrādīs augstus realizācijas skaitļus.
Konkursa Eiropas Gada auto 2024 žūrijas 59 eksperti no 22 Eiropas valstīm fināla balsojumam izvirzīja trīs pilnībā elektriskus spēkratus – BYD Seal, Kia EV9 un Volvo EX30, kā arī jauno Peugeot 3008, kuram ir gan elektriskā, gan iekšdedzes versija. Šie pretendenti sacentās ar 5. sērijas BMW, Renault Scenic un Toyota C-HR, kurus darbina iekšdedzes vai hibrīda spēka agregāts.
Elektroauto tirgus izaugsmē līderos pērn Beļģija
Saskaņā ar ACEA datiem 2023. gadā Eiropas Savienībā visstraujāk elektroauto pārdošana augusi Beļģijā (+148%), Dānijā (+104%) un Portugālē (+102%). Absolūtos skaitļos visvairāk pārdots Vācijā (524 219 jeb +11%), Francijā (298 219 jeb +47%), Nīderlandē (113 981 jeb +56%) un Zviedrijā (112 208 jeb +18,1%).
Raugoties uz šo gadu, žurnāla „Klubs“ auto apskatnieks Toms Timoško prognozē, ka Latvijā strauju elektroauto pārdošanas lēcienu neredzēsim, taču realizācija turpinās pakāpeniski palielināties.
“Viens no galvenajiem klupšanas akmeņiem ir uzlādes infrastruktūra. Es gan esmu optimists un ticu, ka tuvākajā nākotnē šajā nozarē uzņēmumi investēs čaklāk. Tam savukārt vajadzētu veicināt elektromobiļu pirkšanu. Tāpat gaidām arī modeļus budžeta klasē. Un vēl viens svarīgs punkts – joprojām neatrisināts ir jautājums par valsts atbalstu elektroauto pircējiem. Pagaidām tas pieejams tikai privātpersonām, bet uzņēmēji paliek bešā,” saka Toms Timoško.