2021.gadā izveidotā korporācija Stellantis, kas apvieno tādus Eiropā populārus autobūves zīmolus kā Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep un citus, izstrādājusi jaunu hibrīdsistēmu, kas jau tiek piedāvāta grupas uzņēmumiem. Jaunā hibrīdsistēma papildināšot elektrificēto auto klāstu. Grupas uzņēmums Peugeot ziņo, ka 2023.gads kompānijai būšot elektriskais gads. Bez minētās hibrīdsistēmas būšot arī jauni uzlādējami hibrīdi, 100% elektriski un degvielas šūnu sistēmas modeļu varianti.
Peugeot gadījumā kā pirmie ar jauno hibrīsistēmu aprīkoti Peugeot 3008 un 5008. Jaunā hibrīdsistēma aizstāj pašreizējo 1,2 litru benzīna versiju PureTech 130 ar EAT8 transmisiju. Jauno 48 V hibrīdu veido jaunas paaudzes 1,2 litru 136 ZS PureTech benzīna motors un jauna 6-pakāpju divsajūgu pārnesumkārbu, kurā iemontēts elektromotors. Pateicoties akumulatoram, kas uzlādējas braukšanas laikā, šī tehnoloģija nodrošina papildu griezes momentu pie zemiem dzinēja apgriezieniem un samazinot degvielas patēriņu līdz pat 15% (izmeši 126 g CO2/km 3008 modelī un no 128 g CO2/km 5008 modelī).
Darbība vienkārša
Ikdienas braukšanas laikā, lai optimizētu enerģijas patēriņu, iekšdedzes un elektriskais motors darbojas vai nu kopā, vai arī atsevišķi.
Vadītājs hibrīdsistēmas darbībai var sekot PEUGEOT i-Cockpit displejā un aktivizēt dažādus režīmus.
Strauja paātrinājuma laikā elektromotors pie benzīna motora zemiem apgriezieniem nodrošina sistēmai papildu griezes momentu. Savukārt bremzēšanas laikā benzīna motors izslēdzas, bet elektromotors kļūst par ģeneratoru, kas lādē 48 V akumulatoru. Lai gan pēc savas būtības šis ir tā sauktais maigā hibrīda (mild hybrid) veids, pilsētā īsos attālumos un lēnu manevru laikā automašīna spēj darboties tikai ar elektromotoru, tātad – bezizmešu režīmā.
Jaunā benzīna motora labāku veiktspēju nodrošina mainīgas ģeometrijas turbokompresors. Hibrīdsistēma ietver elektrificētu 6-pakāpju divsajūgu pārnesumkārbu, kas strādā bez griezes momenta pārrāvumiem un ir izstrādāta speciāli hibrīda sistēmām. Pārnesumkārbas korpusā ir izvietots elektromotors, invertors un elektroniskais vadības bloks, tādā veidā optimizējot automašīnas izmērus un svaru.
Pastāvīgo magnētu sinhronais elektromotors maksimāli attīsta 21 kW (28 ZS) jaudu un 55 Nm griezes momentu. Elektromotors reizē kalpo arī kā starteris iekšdedzes motora iedarbināšanai. Elektromotrs ar iekšdedzes motoru savienots, izmantojot siksnu. 48 V litija jonu akumulators konstruēts tā, lai saglabātu nemainīgu veiktspējas līmeni visā automašīnas ekspluatācijas laikā, un tam ir ražotāja 8 gadu vai 160 000 km nobraukuma garantija. Akumulators ir uzstādīts zem priekšējā pasažiera sēdekļa.
Ieguvumi taustāmi
Salīdzinot ar adekvāta darba tilpuma neelektrificētu benzīna dzinēju, šāda hibrīdsiatēma C segmenta SUV vidēji nodrošinot aptuveni 1 litra degvielas ietaupījumu uz 100 km (WLTP kombinētajā ciklā). Ietaupījums galvenokārt tiekot panākts pilsētā (-2,5 l/100 km), bet patēriņš braucot šosejas režīmā hibrīdam būšot faktiski identisks iekdedzes motora auto, jo darbojas benzīna motors.
Kad akumulatora uzlādes līmenis ir pietiekams, hibrīdsistēma ļauj iedarbināt auto, manevrēt, piemēram, lai novietotu automašīnu stāvvietā, kā arī braukt nelielā ātrumā intensīvas satiksmes apstākļos 100% elektriskajā režīmā. Braucot pilsētā, PEUGEOT 3008 un 5008 HYBRID vairāk nekā 50% laika varot braukt 100% bezizmešu elektriskajā režīmā, apgalvo ražotājs.
Pie lielāka ātruma (līdz 145 km/h) iekšdedzes dzinējs izslēdzas, kad vadītājs atlaiž akseleratora pedāli – pie vienmērīga ātruma un braukšanas palēninājuma fāzē. Kad nepieciešams vidējās intensitātes paātrinājums, elektrodzinējs nodrošina papildu griezes momentu ar vienreizēju impulsu, kas kompensē turbīnas reakcijas laiku. Tas ļauj izvairīties no pārnesumu pārslēgšanas un nodrošina lielāku braukšanas komfortu un dinamiku. Savukārt, vadītājam pilnībā nospiežot akseleratora pedāli, elektrodzinējs nodrošina papildu 9 kW (aptuveni 12 ZS) jaudu.
Modeļiem, kas aprīkoti ar jauno hibrīdsistēmu ir digitāls displejs, kas rāda 100% elektrisku braukšanu (spidometrs zilā krāsā), enerģijas plūsmu sistēmā un akumulatora uzlādes līmeni. Tāpat, izmantojot jaudas mērītāju, arī akumulatora tā darbības statusu (Charge, Eco, Power) un attāluma procentuālo daļu, kas nobraukta elektriskajā režīmā jebkurā brīdī vai brauciena beigās.
Jaunie hibrīdmodeļi būs aprīkoti ar AVAS (Acoustic Vehicle AlertingSystem), kas, braucot ar ātrumu līdz 30 km/h, raida skaņas signālus, lai brīdinātu gājējus un velosipēdistus par automašīnas tuvošanos.
Peugeot 3008 un 5008 jaunie hibrīdi pārdošanā Eiropā nonākšot 2023.gada otrajā ceturksnī.