Latvija var izvirzīties elektrotransporta attīstības līderos pasaulē, šādu pārliecību pasākumu sērijas “Latvijas E-auto 2024/2025” atklāšanas preses konferencē otrdien, 9.aprīlī pauda plaši pazīstamais auto inženieris Andris Dambis. Lai izvērtētu elektrisko automašīnu modeļus un veicinātu bezemisiju mobilitāti, no maija līdz oktobrim pirmoreiz norisināsies konkurss “Latvijas E-auto 2024/2025”.
Lai gan AutoMedia Latvia ir kritiska attiecībā par elektroauto pilna dzīves cikla kopējo “vides draudzīgumu” (apšaubīts, protams, netiek fakts, ka braucot tie nerada kaitīgus degvielas sadegšanas izmešus), polemiku par šo tēmu šoreiz atstāsim malā. Viennozīmīgi ir skaidrs, ka elektromobiļu parādīšanās radīja ne tikai no augstiem plauktiem sludināto visādu tur ILGTSPĒJU, kas ir atseviškas diskusijas vērta tēma, bet arī veselu kaudzi jaunas biznesa iespējas.
Jaunais konkurss ir viens no instrumentiem cīņā par uz elektromobilitātes viļņa dzimušā biznesa attīstību. Latvija, ar nu jau bēdīgi slavenā premjera Krišjāņa Kariņa roku parakstītā dokumentā, ir uzņēmusies augsta līmeņa saistības CO2 samazināšanai, tāpēc nav brīnums, ka „Latvijas E-auto 2024/2025” norisēs manāma arī valsts varas iesaiste (“klimata” ministrijas, Rīgas domes un CSDD pārstāvju dalība atklāšanas pasākumā).
Lai arī paši rīkotāji bieži cenšas šo saukt par pasākumu sēriju, uzkrītoši, ka konkursa „Latvijas E-auto 2024/2025” nosaukums ir ārkārtīgi līdzīgs Latvijā jau ilgāk nekā 20 gadus notiekošajam jauno automobiļu izvērtēšanas konkursam „Latvijas Gada auto”.
„Elektroauto arvien vairāk pamanām ielās, un daudziem rodas interese par jaunām tehnoloģijām. Ja šāda izaugsme turpināsies, Latvijā e-auto joma var pieaugt straujāk nekā vidēji pasaulē! Es pats ar auto nodarbojos profesionāli, bet arī nepaspēju iepazīt pilnīgi visus jaunumus. Tāpēc jauno pasākumu sēriju gaidu ar vislielāko prieku un nepacietību,“ preses konferencē sacīja autoinženieris un “Latvijas E-Auto 2024/25” žūrijas loceklis Andris Dambis.
“Man šķiet greizi, ka valsts politikas līmenī vienam transporta veidam tiek dota prioritāte pār citiem. To attiecinu uz subsīdijām elektroauto iegādē, īpaši privātajam sektoram. Katram transporta veidam ir savas priekšrocības un vieta, bet nav pieņemami, ka tirgus ekonomikas apstākļos visai sabiedrībai dārgi jāmaksā par nelielas sabiedrības grupas izvēli. Tā vairs īsti nav tirgus ekonomika,” komentārā AutoMedia Latvia sacīja konkursa “Latvijas Gada auto” rīkotājs Māris Ozoliņš.
Viņš arī pauda zināmas bažas, ka patērētājiem var rasties neizpratne, jo “Latvijas Gada auto” ietvaros joprojām pastāvēs nominācija “Gada elektroauto”, bet uzvarētājs var būt pavisam cits automobilis nekā konkursā “Latvijas E-auto”.
“Latvijas E-auto 2024/2025” pirmais testa brauciens notiks 13. un 14. maijā, un tajā elektroauto vērtēs 28 žūrijas locekļi: Andris Dambis, auto inženieris un SIA “eO” vadītājs; Pauls Beinarovičs, CSDD Elektromobilitātes un radaru sistēmas attīstības daļas vadītājs; Aivis Lonskis, Baltijas Ilgtspējīgas mobilitātes alianse; Kārlis Mendziņš, “Eleport” uzlādes tīkla vadītājs; Linda Medne, Latvijas Automobiļu Federācija; Mārtiņš Grīnbergs, “Goodyear” Baltijas reģiona vadītājs; Anrijs Tukulis, “Virši” ilgtspējas projektu vadītājs; Māris Neikšāns, LV sporta meistars autosportā un sporta automobiļu ražotājs; olimpietis Juris Šics; Uldis Hmieļevskis, Liepājas SEZ pārvaldnieks; Māris Gaugers, autožurnālists, Latvijas Elektroauto biedrības pārstāvis; Gusts Kikusts, autožurnālists, LTV1 “Rīta panorāmas” vadītājs; Egons Reiters, Star FM raidījumu vadītājs; Normunds Rutulis, mūziķis un auto entuziasts; aktieris Andris Daugaviņš; Janis Bergs, rallycross.lv; Jānis Miķelsons,“Yes We Can”; Roberts Jansons, autožurnālists, “Tavs Auto TV” galvenais redaktors; Svetlana Dāboliņa, TC Spice mārketinga vadītāja; Arnis Jaudzems, “Sixt” vadītājs Baltijas valstīs; Valdis Bergs, “Mobilly” valdes priekšsēdētājs; Ģirts Kubliņš, “If Apdrošināšana” transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs; Renārs Vīksna, “SEB līzings” valdes priekšsēdētājs; Egija Gailuma, “OX Drive” vadītāja; Gints Gavers, auto žurnālists, Autodroms.lv; Atis Jansons, “Latvijas Avīze” auto žurnālists, Dināra Rudāne, dziedātāja; Anna Andersone, “Riga Tech Girls” vadītāja.
Žūrijā plaši pārstāvēti arī elektromobilitātes straujā attīstībā ieinteresēto uzņēmumu pārstāvji un pasākuma sponsori, kas jau pats par sevi, mūsprāt, nav diezko ētiski.
“E-auto 2024/25” organizatori aicina elektrisko automobiļu oficiālos pārstāvjus pieteikt elektroauto modeļus izvērtēšanai un testiem. Šobrīd ir pieteikti jau 27 modeļi, bet to skaits vēl var pieaugt. Pasākuma pieteiktās automašīnas ietver plašu modeļu un ražotāju spektru.
Elektroauto tiks vērtēti divās kategorijās – uzvarētāji cenu kategorijā līdz 50 000 eiro un cenu kategorijā virs 50 000 eiro, kā arī tiks piešķirtas balvas vairākās papildu nominācijās – Radīts pilsētai, Ģimenes izvēle, Uzņēmēja izvēle, Biznesa klase, Skaistākais Dizains un Simpātiju balva, kuru noteiks sabiedrības balsojums.
Pašlaik Latvijas autoparkā ir ap 2% elektroauto. Tiem, kam plānos vai kaut domās ir ciparu pirms % zīmes mainīt uz augšu, jaunais konkurss būs tā vai citādi interesants.