Aizvadītajā nedēļā no ekrāniem, skaļruņiem, monitoriem un arī drukāto mediju lappusēm pa visiem ļaužu uztveres kanāliem tika ‘bliezts’ apmēram tā – 10. aprīlī durvis vērs vērienīgākais autoindustrijas notikums Baltijā… izstāde “Auto 2015” žilbinās ar jaunākajiem modeļiem tieši no Ženēvas… pārsteigs ar tūninga meistardarbiem no visas Eiropas… un tamlīdzīgi.
Diemžēl,
reklāmās solītais un izstādes apmeklētājiem reāli pieejamais, mūsuprāt, kardināli atšķīrās.
Vai mums ir vajadzīga TĀDA autoizstāde?
Šāds nepatīkams jautājums mūs tirdīja pēc Ķīpsalā notikušās izstādes „Auto 2015” (komplektā ar visiem tās satelītiem) apmeklēšanas. Beigu beigās, prātīgi un bez emocijām izsvēruši galvenos ‘par un pret’, esam spiesti sev atzīties (un par savu žurnālistu pienākumu uzskatām, dalīties pārdomās ar saviem lasītājiem), ka tādā kvalitātē, līdz kādai spēkratu izstādes ideja ir degradēta beidzamajos gados, mums personīgi nav vajadzīga.
Ko ļaudis meklē tematiskā izstādē? Visupirms un galvenokārt, informāciju. Viņi vēlas vienuviet saņemt iespējami daudz visaptverošas informācijas par viņus interesējošo tematiku. Turklāt lielākā daļa no izstādes apmeklētājiem, neatkarīgi no vecuma, dzimuma, izglītotības pakāpes u.tml. cer šo informāciju gūt ‘iesaiņotu’ iespējami glīti un dažādos formātos. Modernās tehnoloģijas šajā jomā taču paver praktiski neierobežotas iespējas, vai ne? Piebilstams, ka izstāžu un gadatirgu pievilcīga un neatņemama sastāvdaļa allaž ir bijuši dažādi šova elementi, kas mēdz kalpot gan kā papildu informācijas ‘nesēji’, gan arī vajadzības gadījumā – tās ‘’ atšķaidītāji’.
Diemžēl, vismaz
autoizstāžu sakarā lietot apzīmējumus ‘vienuviet’ un ‘visaptverošs’ mēs Latvijā nevaram
jau sen. Lielākā daļa auto ražotāju oficiālo pārstāvju laika gaitā, kaut kādu argumentu vadīti, ir konstatējuši, ka dalība šādā Ķīpsalas burziņā, kas teorētiski joprojām var tikt klasificēts kā lielākais nacionālais šīs biznesa jomas forums (jo cita taču nav), vienkārši neatmaksājas. Un tādēļ principiāli nepiedalās.
Skumjākais ir tas, ka arī atlikušie, izskatās, savu dalību izstādē uztver kā rosīšanos pa vienkāršu tirgusplaci. Piemēram, terminu ‘informācija’ lielākā daļa dalībnieku nacionālajā autoizstādē šodien saprot ļoti primitīvi. Proti, kam gan lieki tērēties rīkojot informatīvus šovus, video, grafiskus stendus, dalot bukletus u.c. uzskatāmos materiālus… Cik varēja novērot, dalībniekiem šķiet, ka pilnīgi pietiek jau ar to, ka iedalītajā halles teritorijā (par gaumīgi un ar izdomu iekārtotiem stendiem tos varēja dēvēt visai nosacīti) kaut kur ir uzrakstīts, piemēram, „Nissan”, „Peugeot”, „TC Motors”, „Redzi Opel, domā Amserv”, „Gada Auto 2015” u.tml. Ja kāds interesents ko sīkāk gribēs uzzināt, gan taču pats paprasīs… Tiesa, pie nosacījuma, ja atradīs, kam paprasīt. Proti, daži dalībnieki savā pragmatismā ir gājuši tiktāl, ka stenda aprīkojumā pārstāvja klātbūtni laikam vairs nemaz neparedz.
Šobrīd situācija ir nonākusi līdz tādam absurdam, ka medijiem iepriekš izsludinātā izstādes „Auto 2015” vienīgā (!) prezentācija „Renault” stendā tā arī nenotika, bet vienīgā īstā kāda modeļa pirmizrāde ar daudzsološo nosaukumu „Jaunais Kia Sorento” aprobežojās ar to, ka „Forum Auto” pārstāvis paziņoja – kungi un dāmas, te, lūdzu, jūsu uzmanībai ir jaunais auto (vai kaut kā tamlīdzīgi) –, norāva no tā šķidrautu… un viss. Tā teikt, vairāk informācijas meklējiet internetā. Un šo bezjēdzīgo aktu, kur klāt bija pusducis mediju pārstāvju un vēl pāris desmiti garlaicības māktu arodskolnieku, mūsdienās sauc par prezentāciju!!!
Vēl skumjāks skats mums pavērās uz izstādes sadaļu „Transporta Tehnika”, kur tika eksponēts kravas un komerctransports. No vienas puses tīri objektīvi apmeklētāju interese par šiem izmēros iespaidīgajiem, taču vizuāli, iespējams, mazāk atraktīvajiem spēkratiem ir ievērojami mazāka. No otras – stendos dirnošie dīleru pārstāvji likās tik nodarbināti ar sava ‘vienīgā īstā klienta’ gaidīšanu, ka tiem dažiem garāmgājējiem, kas vismaz pieklājības pēc mēģināja izrādīt interesi, netika veltīta ne mazāka uzmanība…
Ar vārdu sakot, mums izskatījās pelēcīgi un lēti…
„Exotica” hallē gan kā allaž valdīja vismaz kaut kāds troksnis un kņada,
lai gan no „tūninga meistardarbiem no visas Eiropas” tā bija visai tālu. Nav pat svarīgi, ka galvenais pieteiktais eksponāts – mūspusē neredzētais superauto „Ultima GTR” tā arī nebija skatāms, jo – kā izrādās, tā īpašnieks uz Rīgu bija tik traki steidzies, ka Varšavā tika aizturēts par sevišķi rupju ātruma pārkāpumu, un automobili poļu policija vienkārši arestēja. „Ultima” vietā mums bija jāsamierinās ar „Aston Martin” kabrioletu, kas varbūt arī ir trīsreiz dārgāks, taču vizuālajā ziņā tik neinteresants auto, ka varētu palikt nepamanīts pat „Spices” autostāvvietā, bet izstādē burtiski pazuda dažāda gadagājuma, uzlabotu, pilnveidotu un izkrāšļotu „bumeru” gūzmā. Pēdējo priekšā šogad bija atkāpušies gan „VW”, gan „Honda”, gan dažādu citu ‘fast and furious’ spēkratu cienītāju klubi. Tomēr arī „Auto Exotica” hallē vismaz pirmajā – izstādes atklāšanas dienā (piektdien, 10.aprīlī) iespaids bija klusāks un bālāks nekā kaut vai pirms gada.
Mūsu gados jaunā un skeptiskas rutīnas vēl neskartā kolēģe Daiga tomēr aizgāja uz izstādi arī sestdien, 12.aprīlī. Labi, ka aizgāja, jo viņa konstatēja, ka vismaz „Exotica” sadaļa ierindas apmeklētāju krietni kuplāk apmeklētākajās brīvdienās dimd krietni skaļāk un mirdz krāsaināk. Klāt nākuši piektdien neesoši spēkrati, tiek rīkotas uzstāšanās, starp kurām īpaši izcēlies lietuviešu auto pulēšanas servisa Shine Expert gaismu, mūzikas un deju šovs „Mercedes-Benz” limuzīnu fonā.
Bet kāpēc izstādes atklāšanas dienā, ko tradicionāli pieņemts uzskatīt par svarīgāko (vai vismaz vajadzētu uzskatīt par ļoti nozīmīgu), jo tieši šinī dienā taču piedalās masu mediju pārstāvji, kuri var paspēt vēstīt saviem lasītājiem labu vai ne tik labu, kā arī nāk speciāli lūgtie viesi jeb VIPi, Ķīpsalas hallē bija visbālākais sniegums!!? Mums, piemēram, bija visai pagrūti un pat neērti mēģināt ko paskaidrot Baltijas lielāko autošovu aplūkot atbraukušajiem igauņu kolēģiem…
Patiesībā ir grūti saprast, un laikam ne paši rīkotāji, ne arī tie, kuri bez īpaša entuziasma, taču ar saviem stendiem joprojām piedalās izstādē „Auto”, nespēj tā īsti pārliecinoši definēt, kam vispār ir domāta šāda izstāde? Zinātkāriem vai vienkārši ziņkārīgiem un krāsainus suvenīrus mīlošiem jauniešiem (kas tradicionāli ir liela autoizstāžu auditorija), auto pircējiem, auto dīleriem, kas šeit varētu (varētu!) vairot savu atpazīstamību un svētku gaisotnē tikies ar saviem labākajiem klientiem, krāsainas eksotikas cienītājiem, kam par jauno braucamrīku „autoveikalu” ir salīdzinoši maza interese, vai kam?
Vienlaikus ar Rīgas izstādi “Auto 2015” Poznaņā notika Polijas lielākā autoizstāde „Poznan Motor Show 2015”(auto + moto + kemperi). Protams, nav iespējams vilkt tiešas paralēles starp Polijas un Latvijas autotirgiem. Salīdzinājumā esam kā Sprīdītis pret Lutausi, jo Polijā vienā mēnesī tiek pārdots vairāk jaunu automobiļu kā Latvijā visa gada laikā. Attiecīgi saprotam, ka Poznaņas izstāde bauda ne tikai vietējo pārstāvju, bet arī autoražotāju tiešu atbalstu.
Un tomēr, Polijas autošovs nav ne Ženēva, ne Parīze, ne Frankfurte, taču, cik nu varam spriest pēc iegūstamās informācijas un fotogalerijas izstādes mājaslapā, no pārstāvju puses izstāde tiek uztverta ļoti nopietni un arī izskatās kvalitatīva.
Mūsuprāt, Rīgas izstādes rīkotājiem „BT 1” kopīgi ar „Auto Asociāciju” derētu pietiekami kritiski izvērtēt izstādes „Auto” sniegumu un pielikt pūles, lai tās kvalitāte nākamajos uzlabotos.