Klasiskie spēkrati visā pasaulē kļūst par arvien pievilcīgāku investīciju objektu gan investīciju kompāniju, gan privātpersonu vidū, kas savukārt izraisa retro automobiļu cenu pieaugumu, norāda „Riga Master Workshop” (RMW) restaurācijas darbnīcas īpašnieks Māris Bebris.
Viņš atsaucas uz ietekmīgās klasisko automobiļu apdrošināšanas un vērtēšanas kompānijas “Hagerty” aprēķināto likvīdāko 25 retro automašīnu indeksu (“The Hagerty “Blue Chip” Index of the Automotive A-List”), kas liecina, ka pieprasījuma kāpuma dēļ šogad janvārī-aprīlī salīdzinājumā ar šo pašu periodu pērn cenas ir augušas par 16%.
“Šķiet, ka pircēji ir gatavi turpināt maksāt. Drīzumā sāksies vasaras izsoļu sezona, un pašlaik visas pazīmes rāda, ka vismaz īstermiņā cenu kāpuma tendence turpināsies,” piebilst Bebris.
Kā piemēru viņš minēja 1956.gada izlaiduma automobiļus “Mercedes Benz 190SL”, kuru cena kopš pērnā gada beigām ir teju divkāršojusies.
2008.gadā, kad RMW pabeidza restaurēt tieši šādu mersedesu, tā vērtība, pēc “Hagerty” datiem, bija 77 300 ASV dolāru. 2012.gada decembrī šī auto vērtība jau bija sasniegusi 88 tūkstošus ASV dolāru, bet šāgada aprīlī – 143 tūkstošus ASV dolāru.
“Hagerty” retro spēkratu indeksa kopējā vērtība kopš pērnā gada decembra ir palielinājusies par 9%, šogad aprīļa beigās sasniedzot 1 465 500 ASV dolāru. Vēl pērnā gada nogalē indeksa vērtība bija zemāka – 1 341 800 ASV dolāru.
Nerimstoša augšupejoša tendence vērojama kopš 2010.gada aprīļa
(toreiz indeksa vērtība bija 963 600 ASV dolāru), kas liecina, ka pasaules retro automobiļu tirgus strauji atkopās no 2008.-2009.gada globālās ekonomiskās krīzes.
Bebris pastāstīja, ka pēdējā laikā klasiskos automobiļus aktīvi iegādājas investīciju aģentūras, jo uzskata tos par vērtīgu papildinājumu saviem ieguldījumu portfeļiem.
Pēc ekspertu uzskata, ieguldījums klasiskajos automobiļos rada pietiekami lielu pievienoto vērtību. Kāpums šajā nozarē ir pamatotāks nekā citās jomās, jo retro automobiļu iegādes darījumi balstās uz pārdomātiem lēmumiem, nevis mirkļa emocijām.