Tirgus: Latvijā vieglo auto pārdošana izaugsmi piedzīvo tikai uz lietotu automobiļu rēķina

Automedia.lv arhīvs

Baltijas transporta sludinājumu un tirdzniecības portāla „Autoplius.lv” apkopotie dati liecina, ka Latvijas automobiļu tirgus šī gada otrajā ceturksnī piedzīvojis ievērojamu kāpumu. Lai gan jaunu automobiļu pārdošanas apjomi ir kritušies, kopumā salīdzinot 2013.gada otro ceturksni ar attiecīgo periodu pērn, darījumu skaits ar automobiļiem pieaudzis par 2 800 vienībām jeb 22,4%. Kā liecina dati, kopumā šī gada otrajā ceturksnī pārdots 15 400 automašīnu.

Automobiļu tirgus kāpumu galvenokārt sasniedzis uz lietotu automobiļu importa rēķina.

Tikmēr jaunu automobiļu tirdzniecība Latvijā, salīdzinot ar citām Baltijas valstīm, šā gada otrajā ceturksnī piedzīvojusi vislielāko kritumu –

pārdots 3 300 jaunu automašīnu, kas ir  par 300 vienībām jeb 8,2% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn. Jāpiebilst, ka saskaņā ar „Autoplius.lv“ rīcībā esošajiem datiem vidējā cena, par kādu Latvijā tiek iegādāta jauna automašīna, ir 15 540 latu jeb 22 200 eiro.

„Autoplius.lv” pārdošanas vadītājs Andris Mālnieks norāda: „Latvieši iegādājas daudz mazāk jaunu automašīnu nekā kaimiņvalstīs. („AutoMedia.lv” piezīme: korektāk būtu, ja Autoplius.lv” speciālisti, uzsverot, ka latvieši iegādājas daudz mazāk jaunu auto nekā kaimiņvalstīs, ņemtu vērā iedzīvotāju skaitu, kas katrā valstī ir atšķirīgs. Objektīvāks rādītājs salīdzinājumam ir pārdoto auto skaits vidēji uz 1000 iedzīvotājiem) Lietuvā šī gada otrajā ceturksnī tika nopirkts par 400 automašīnām vairāk nekā Latvijā, bet Igaunijā – par 3 100. Tiesa, Latvija apsteidz Lietuvu, ja salīdzinām jaunu un lietotu nesen importētu automobiļu pārdošanas proporciju. Lietuvā uz katriem 10,7 lietotiem spēkratiem ir viens jauns automobilis, kamēr Latvijā viens jauns automobilis ir uz 3,7 lietotiem. Tiesa, Igaunijā pārdoto lietoto un jauno automašīnu attiecība ir vēl mazāka – 1 pret 1,4.”

A.Mālnieks arī papildina, ka Latvijā jaunu automašīnu pārdošanas apjomi palielinājušies – piemēram, „Toyota“ par 6,6% un „Volkswagen“ par 11,7%, kamēr „Peugeot“ un „Škoda“ markas automobiļi piedzīvojuši lielu pārdošanas kritumu – par 21% un 46,7%. Tiesa, „Peugeot 3008“ joprojām ir Latvijā populārākais modelis.

Latvijā palielinājies 6 līdz 10 gadu vecu lietotu automašīnu imports

Lielākā daļa Latvijā importēto lietoto automašīnu ir 6 līdz 10 gadu vecas. Salīdzinot šī gada otro ceturksni ar 2012.gada attiecīgo periodu, pārdošanas apjoms šajā lietoto automašīnu grupā palielinājies par 47,4% jeb 1 650 vienībām.

„Latvijā tiek importētas jaunākas lietotās automašīnas nekā Lietuvā, kur tirgu lielākoties veido 11 līdz 15 gadu vecas automašīnas. Turklāt Latvija, salīdzinot ar kaimiņiem, ir arī vadībā pārdošanas apjomu ziņā piecus gadus veciem automobiļiem. Lietuvā piecus gadus vecas automašīnas veido tikai 9,7% importēto lietoto automašīnu kopskaita, bet Latvijā šis īpatsvars ir daudz lielāks – 17%. Tikmēr Igaunijā piecus gadus vecas automašīnas aizņem gandrīz trešdaļu importēto lietoto automašīnu tirgus,” atzīmē A.Mālnieks.

Arvien populārākas kļūst ar dīzeļdegvielu darbināmas automašīnas

Automobiļu tirgus ekspertu novērojumi liecina, ka ar dīzeļdegvielu darbināmu automašīnu imports Latvijā arvien pieaug. Patlaban jau 80% jeb četras no piecām automašīnām, kuras tiek importētas Latvijā, tiek darbinātas ar dīzeļdegvielu.

„Latvijā ar dīzeļdegvielu darbināmo automašīnu imports šī gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājies par 8%. Tas liecina, ka cilvēkus nebaida augstāka automašīnas cena, ja vien ir iespējams ikdienas ekspluatācijā ietaupīt. Lietuvā minētā veida automašīnu importa apjoms ir diezgan līdzīgs. Tiesa, tur pēdējo divu gadu laikā tas ir sarucis,” uzsver A.Mālnieks.